Monocoque

De nieuwe Sorento breekt volledig met het verleden en gooit zijn voorhistorische ladderchassis overboord. De weegschaal geeft meteen 215 kg minder aan. De vorige versie werd in principe aangedreven door de achterwielen en had een inschakelbare vierwielaandrijving. Het nieuwe model is voorwielaangedreven, terwijl de achteras in noodgevallen ter hulp schiet. Een hele revolutie.

Kwaliteit

De nieuwe Sorento ziet er elegant en geraffineerd uit. De designers hebben blijkbaar goed naar de concurrentie gekeken. De neus heeft wat weg van de Lexus RX en achteraan doet hij denken aan de Toyota Land Cruiser V8. Patchwork, maar het werkt. Toch ziet hij er nogal massief uit, waardoor hij wat afwijkt van de huidige tendensen. De kwaliteit van het geheel is er in elk geval fors op vooruitgegaan.

Twee extra zitjes

Nieuw zijn de optionele opklapbare zitjes in de koffer. Jammer genoeg was ons kennismakingsexemplaar er niet mee uitgerust. Zonder het ladderchassis en de starre achteras ligt de Sorento wat lager. Hij is iets langer en ziet er stukken dynamischer uit. Bovendien groeit het koffervolume met 15 procent. De uitrusting van de Sorento is moderner en wordt uitgebreid met keyless entry, wegrijhulp op hellingen en een panoramisch open dak.

Onder de kap

De 2,4-liter benzinemotor van 174 pk en de 3,7-liter V6-motor van 277 pk zullen bij ons niet zo in de smaak vallen. De oude 2,5-litermotor van 163 pk wordt vervangen door een krachtige 2,-litermotor. Die levert 197 pk en een koppel van 420 Nm. Uitstekende prestaties en het bewijs dat de Koreanen op techisch vlak niet veel meer bij te leren hebben. Er zijn twee versnellingsbakken verkrijgbaar: een manuele en een automatische, telkens met zes gangen.

Aan boord

Binnenin verrast de kwaliteit. De boordplank in kunststof is nog altijd vrij hard, maar de kwaliteit is zichtbaar verbeterd. De auto is erg ruim, maar de lederen stoelen geven (te) weinig zijdelingse steun.

Op weg

De 2,2-liter dieselmotor is schitterend. Hij reageert soepel bij lage toerentallen en trekt krachtig op. Hij blijft ook erg stil. De common rail zorgt voor een laag verbruik en een vlakke koppelcurve. De werking van de automaat is gericht op comfort en dat past hem wel. Ook als je snel wilt accelereren, reageert de bak levendig genoeg. Over de manuele versnellingsbak zijn we minder enthousiast. De manier waarop de versnellingspook schakelt, is verrassend en het bedieningsgemak is eerder matig.

Liever niet offroad

De demping is uitstekend en oneffenheden van het wegdek worden erg goed weggefilterd, zonder dat het koetswerk gaat overhellen. Met zijn goed beheerste koetswerkbewegingen heeft deze Sorento een veel beter weggedrag dan zijn voorganger. Bochten worden vlot verteerd, maar zijn gewicht verhindert een vlotte en snelle rijstijl. Met het nieuwe onderstel verliest de Sorento bovendien wat van zijn offroad-capaciteiten. Op het testparcours dat Kia voor ons uitstippelde, kwamen we dan ook geen zwaar terrein tegen, en moesten we ons beperken tot een paar ‘brave’ veldweggetjes.

De nieuwe Kia Sorento gooit het over een andere boeg, is moderner en rijdt aangenamer. Een lange rit op de autosnelweg bevalt hem nu beter dan een trajectje offroad. Maar hij is vooral veel gebruiksvriendelijker.