Over een kilometerheffing of rekeningrijden verklaarde Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt in de kranten L’Echo en De Tijd: “We doen het zonder hen (de gewesten, nvdr.) als het moet. Er wordt al veel te lang gepalaverd”. Die verklaring zorgde voor heel wat onrust, ook binnen de eigen meerderheid.

Waarover het gaat

De minister vertrok van de vaststelling dat op dit moment een kilometerheffing vastligt, ongeacht hoe vaak de auto gebruikt wordt. Het idee is om camera’s te gebruiken (die al geïnstalleerd zijn voor de lage-emissiezone) om het inkomende en uitgaande verkeer in Brussel te controleren. Wie het gewest of de Vijfhoek binnenrijdt, zou dus belast worden op basis van de energieprestaties van zijn voertuig. De minister wil liefst een akkoord met de twee andere gewesten, maar wil geen tien jaar wachten.

Touring

Het idee valt niet bij iedereen in goede aarde: mobiliteitsvereniging Touring laat via woordvoerder Danny Smagghe weten dat het liever een systeem als rekeningrijden of een kilometerheffing voor het hele land ziet. “En geen systeem dat alleen op Brussel van toepassing is”. Touring ziet ook niet graag een belasting komen die “mensen straft die de files moeten ondergaan”. De organisatie beklemtoont daarom het belang van “alternatieve oplossingen om de files te verminderen”.

Oppositie

Oppositiepartij MR wil een opbod van autotaksen tussen gewesten vermijden. De partij is voorstander van een volledige herziening van de autobelasting, maar ziet een nieuwe belasting niet graag komen. Integendeel: de MR pleit eerder voor een “progressieve fiscale bonus” op basis van de energieprestaties van de auto. Françoise Schepmans en Vincent De Wolf zeggen dat “Brussel geen eiland is dat onafhankelijk van de twee andere gewesten werkt”. CDH’er Benoît Cerexhe en N-VA’er Cieltje Van Achter beklemtonen het risico dat bedrijven wegtrekken.

Meerderheid

Open VLD-minister Sven Gatz noemt de verklaringen van zijn collega “voorbarig”. PS’er André Flahaut tweette “Denken dat de Waals-Brabantse pendelaars en de Walen een Brusselse kilometertaks zomaar aanvaarden is naïef of misprijzend”. PS’er Rudi Vervoort tempert: “iedereen moet de tijd nemen om zijn competenties te investeren en samen te werken aan geloofwaardige antwoorden die op elkaar zijn afgestemd om zo de milieufiscaliteit te verbeteren”.