De zopas overleden Ferdinand Piëch laat een indrukwekkend CV achter. Hij was niet altijd even succesvol (zo bleek de VW-limousine Phaeton allerminst een commercieel succes), maar wist toch heel wat te verwezenlijken.
1. De eerste overwinning van Porsche in de 24 Uren van Le Mans
In 1963 begon Piëch bij Porsche, het merk dat door zijn grootvader was opgericht. Piëch was de drijvende kracht achter de Porsche 917, die vandaag nog steeds wordt beschouwd als een van de meest indrukwekkende racewagens uit de geschiedenis. Met dat model haalde Porsche zijn eerste successen binnen tijdens de 24 Uren van Le Mans in 1970.
2. De technische revolutie bij Audi
Na opgeklommen te zijn bij Porsche verhuisde Ferdinand Piëch begin jaren 70 naar Audi. Onder zijn auspiciën kende dat “nog weinig prestigieuze” merk een technische revolutie. Audi heeft onder meer het lichtere ontwerp in aluminium aan Piëch te danken, net als de vijfcilinder, de TDI-dieselmotor en de Quattro-vierwielaandrijving.
3. De modulaire bouwstructuur bij Volkswagen
Volkswagen, dat in financiële moeilijkheden was geraakt, deed in 1993 een beroep op Piëch. Hij paste op grote schaal de modulaire bouwstructuur toe om zo groot mogelijke schaalvoordelen te behalen. Technische onderdelen zoals platformen, motoren en versnellingsbakken werden zoveel mogelijk gedeeld tussen de merken van dezelfde groep (Volkswagen, Seat, Skoda en Audi).
4. De wedergeboorte van Bugatti
Dankzij een maximale toepassing van die strategie kon Volkswagen vers geld vinden en enkele grotere uitgaven doen. Zoals prestigemerken als Lamborghini en Bentley kopen. Maar Ferdinand Piëch zorgde persoonlijk ook voor de aankoop van Bugatti, door enkele maanden te onderhandelen met toenmalig eigenaar Romano Artioli. Na de aankoop van Bugatti in 1998 was Piëch de drijvende kracht achter een van de meest exclusieve auto’s van deze moderne tijd: de Bugatti Veyron 16.4.
5. De aankoop van Porsche
Laatste opmerkelijke wapenfeit van Piëch: de aankoop van Porsche door Volkswagen, na een maandenlange intense strijd begin jaren 2000. Nadat Porsche eerst Volkswagen probeerde in te lijven, bleken de rollen uiteindelijk omgedraaid te worden: Ferdinand Piëch slaagde erin om Porsche in te lijven. David wint dus niet altijd van Goliath.