Bic, Kleenex, Kodak, … als een merknaam synoniem wordt met een product, dan weet je hoe populair het is. Maar het maakt het voor die bedrijven ook moeilijk om zich heruit te vinden wanneer de populariteit van hun product daalt. Kijk maar naar Kodak, dat van oorsprong gespecialiseerd is in films, printers en fotoapparaten, waarvan de populariteit al jaren achteruit gaat, net als de financiële resultaten. Het Amerikaanse bedrijf richt zijn pijlen nu op de batterij-industrie om zijn toekomst veilig te stellen

80 miljoen m² capaciteit

Eastman Kodak neemt een minderheidsbelang in Wildcat Discovery Technologies, dat onderzoek doet naar de productie van efficiënte batterijen voor elektrische wagens. Zo werkt het aan een ‘super cell’ batterij die een 90% hogere energiedensiteit belooft dan bestaande oplossingen. En een hogere energiedensiteit betekent kleinere en lichtere batterijen die het rijbereik ten goede komen.

Samen met de investering stelt Kodak ook zijn kennis op het vlak van filmcoating-technologie ter beschikking die Wildcat kan gebruiken bij de ontwikkeling van de batterijen. Dat moet de ontwikkeling versnellen en de veiligheid en betrouwbaarheid van de oplossingen garanderen. Wildcat wil zijn batterijtechnologie binnen de twee jaar op de markt hebben en zo een graantje meepikken van de groeiende markt van batterijen voor elektrische auto’s. Kodak investeerde de afgelopen jaren al in gelijkaardige processen en materialen voor verschillende klanten en wil tegen 2023 een productiecapaciteit hebben van 80 miljoen vierkante meter coating voor kathodes en anodes voor batterijen.


?