Je omgeving verwacht wellicht een spectaculair antwoord zoals een Lamborghini of Porsche Turbo, maar is meestal verrast of teleurgesteld wanneer je nostalgisch ‘Ford Focus RS’ antwoordt. Nochtans roept deze auto emoties en mooie herinneringen op.

Beresterke motor en knap onderstel

Op papier begint het niet al te best: een motor afgeleid van een Volvo limousine, transmissie op de voorwielen en een ‘opgeblazen’ koetswerk van een anonieme compacte middenklasser. Maar Ford haalt zijn gram op elk vlak. De vijfcilinder turbo biedt veel kracht met een ongezien karakter erbovenop. Soepel onder 2.500 tr/min, vastberaden en sterk daarboven. Het geluid maakt ook indruk: een hees gebrul met de hete adem van de turbo en enkele explosies wanneer je van het gas gaat.   

Het onderstel blijft niet achter. Meer dan 300 pk en 440 Nm overbrengen op de voorwielen is een opgave, maar Ford ging de uitdaging aan met zijn Revoknuckle-systeem. Natuurlijk moet je nog altijd het gas doseren bij het uitgaan van de bocht, maar het resultaat blijft verbluffend. Net als de grip trouwens. En dat is niet alles: de Focus RS heeft een zeer snedige voortrein en een speelse achtertrein. Een scherp en wendbaar weggedrag dus, zoals we het graag zien.

Gebreken?

Maar niet alles is rooskleurig. Je moet zin hebben om rond te rijden in een auto met allerlei koetswerkextensies. Je valt op, zeker met de groene kleur en de toeschouwers zullen tijd hebben om je manoeuvres te bewonderen door de draaicirkel van een vrachtwagen. Tot slot laat de kwaliteit van de kunststoffen binnenin te wensen over. Niet echt een droomomgeving …

Het benzineverbruik is al aanzienlijk (tussen 10 en 17 l/100 km, naargelang jouw enthousiasme) en daar komen nog de banden bij. De voorbanden geven al na 10.000 km versterk. Als je er rustig mee omspringt, sportieve bestuurders rijden hun voorbanden al na 6.000 km op.

Prijzen

Van de Focus RS MK2 werden 11.500 exemplaren gebouwd van 2009 tot 2011. Hij behoudt zijn waarde goed omdat veel liefhebbers eraan gehecht zijn. Nieuw werd hij verkocht voor 32.900 euro en vandaag vind je zo’n Focus RS tussen 20.000 en 28.000 euro of iets meer voor exemplaren die in perfecte staat verkeren. Behalve qua benzine en banden vormt het gebruik geen probleem, door de goede betrouwbaarheid en gemakkelijk onderhoud.

Conclusie

De wereld is veranderd sinds de komst van deze Focus RS. De nieuwe RS die op het punt staat om gelanceerd te worden verloor een cilinder, kreeg twee deuren extra en is op de vier wielen aangedreven. We konden hem nog niet testen, maar wellicht wordt ook dat een befaamde auto. Deze tweede generatie kan liefhebbers nog altijd overtuigen met zijn unieke stijl en typische rijkwaliteiten. Ligt de nieuwe RS buiten jouw bereik, kijk dan naar dit model, dat zijn waarde goed behoudt.