Met 730.000 verkochte exemplaren was de eerste X1 een succes, maar dat hield BMW niet tegen om enkele zaken grondig te veranderen bij deze tweede generatie. Zo is de nieuwe X1 een stuk hoger dan zijn voorganger (5,3 cm winst), waardoor hij meer ruimte biedt en waardoor je als bestuurder een beter zicht hebt op de weg. Ook voor de knieën op de verschuifbare achterbank en in de bagageruimte (505 tot 1.550 liter) is er nu meer plaats.  

De uitrusting gaat ook weer een niveau hoger. Standaard heeft elke X1 airco en iDrive-bediening met een losstaand scherm geïntegreerd in het instrumentenbord. Interessante opties zijn de volledige led-koplampen en dynamisch gestuurde dempers. Zoals inde grotere X-modellen wordt informatie die nuttig is voor de bestuurder direct op de voorruit geprojecteerd. En er is nog een pak andere veiligheidsuitrusting, van een fileassistent tot een bots- en voetgangerswaarschuwing met automatische noodrem.

FWD

De BMW-ingenieurs (en –boekhouders) zijn niet langer vies van platformen met voorwielaandrijving die tussen BMW en Mini gedeeld kunnen worden. Net als de monovolumes 2-Serie Active Tourer en Gran Tourer wordt de X1 op de voorwielen aangedreven, althans in de basismodellen sDrive 20i en sDrive 18d. xDrive-vierwielaandrijving blijft uiteraard ook mogelijk.

Bij de lancering in oktober staan er twee benzinemotoren en drie dieselmotoren op het programma, allemaal nieuwe krachtbronnen met vier cilinders en vermogens van 150 tot 231 pk.