De MX-5 NA werd gebouwd van 1989 tot 1997 en ademt de geest van de Britse roadsters uit de jaren zestig, met als extra de Japanse betrouwbaarheid. Een schattige snoet, wegklapbare koplampen, achterwielaandrijving, twee zetels en een eenvoudig te bedienen dak: meer was er niet nodig om er een succes van te maken. Onder de kap vinden we 1.6- en 1.8-motoren met 90, 115 of 130 pk.
Waar moet je op letten?
Koetswerk
Een MX-5 is stevig, maar ook niet onverwoestbaar: het koetswerk is gevoelig voor corrosie, vooral ter hoogte van de onderkant. De lak kan bovendien helemaal mat worden in bepaalde zones. Het cabriodak kan na een tijd beginnen te kraken, terwijl de soepele ‘achterruit’ de neiging heeft om geel te verkleuren.
Afwerking/interieur
De bekleding is slijtvast, net als de rest van het interieur. Alleen de elektromotoren van de ruitenwissers hebben een beperkte levensduur.
Mechaniek
Goed nieuws: zowel de 1.6 als de 1.8 is bijna onverwoestbaar. We kennen voorbeelden met meer dan 300.000 km op de teller. De eerste exemplaren (tot midden 1991) hadden een iets zwakkere krukas. Vervang ook de distributieketting om de zeven jaar (of 100.000 km) en controleer de koppelingswerkcilinder die de neiging heeft te lekken na een bepaald aantal kilometers. Qua chassis raden specialisten aan om de wieltreinen om de zoveel jaar te laten afstellen. Bespaar in ieder geval niet op de kwaliteit van de onderdelen (banden en schokdempers).
Conclusie
Alles hangt af van wat je zoekt en hoe handig je bent. Weet dat een duurder model op het einde van de rit goedkoper uitkomt als je zelf niet de handen uit de mouwen kunt steken. Ons advies: ga voor een duurder maar onberispelijk exemplaar (rond 6.000 euro). En als je genoeg plaats hebt, kies dan een model met hardtop. Dan ben je vertrokken voor meerdere jaren.
Ons voorkeurmodel: 1.6 met 115 pk en hardtop.