Laten we beginnen met de grote nieuwigheid: de GLE 500 e 4MATIC. Een lange naam die staat voor een herlaadbare benzinehybride. De opgeladen batterijen halen een 100 procent elektrische autonomie van ongeveer 30 km en de topsnelheid bedraagt 130 km/u. Hiermee daalt het officiële verbruiksgemiddelde tot 3,3 l/100 km met een CO2-uitstoot van 78 g/km. Technisch heeft dit model een V6 benzine en een elektromotor, samen goed voor 442 pk en een koppel van 650 Nm. Niet mis.
Automaat
Mercedes is de andere motoren niet vergeten. Gemiddeld dalen de CO2-uitstoot en het verbruik met 17 procent. Hiervoor schakelde Mercedes over op een automaat met negen versnellingen in de 250d (twee- of vierwielaandrijving, 204 pk) en 350d (vierwielaandrijving, 258 pk). Voor wie altijd meer wil, heeft Mercedes de 63 en 63 S AMG met vermogens van 557 of 585 pk.
Rijmodi
De GLE wil veeleisende bestuurders plezieren met zes rijprogramma’s. Naast de gebruikelijke standen (comfort, gladde ondergrond, sport) heeft de GLE ook een offroadprogramma met 4MATIC-transmissie. Wie kiest voor het Off-Road-techniekpakket krijgt ook een stand ‘Offroad +’, waarmee je het centrale differentieel volledig kunt blokkeren.