Bij Suzuki willen ze hun Vitara blijkbaar zo lang mogelijk laten meegaan! Deze vierde generatie kwam in 2015 op de markt, kreeg in 2018 al een eerste opfrisbeurt en in 2020 een micro-hybride aandrijving. Voor 2022 wordt hij voorzien van een nieuwe hybride aandrijving om hem op die manier wat te verjongen.

Misleidende benaming

In tegenstelling tot de micro-hybride Vitara, die gebaseerd is op een turbomotor (1.4 liter turbo), maakt deze nieuwe versie gebruik van een atmosferisch blok. In dit geval een 1.5 liter grote atmosferische viercilinder met een hoge compressieverhouding (13:1) die zijn werk doet volgens de Atkinson-cyclus. Kortom, een motor die meer ontworpen is om zijn dorst te beperken dan om stevige prestaties te garanderen. Hij kan echter rekenen op de hulp van een 24 kW (33 pk) sterke elektromotor om hem bij zijn taak te helpen. 

Deze hybride aandrijflijn levert 115 pk en een koppel van 138 Nm. Dit alles wordt gecombineerd met een gerobotiseerde zesversnellingsbak met een enkele koppeling. Op papier belooft de Vitara Strong Hybrid een sprint van 0 naar 100 km/u in 12,8 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. We hebben al 'stronger' gezien...


Beperkte dorst

Terwijl de benaming van deze nieuwe hybride wat overroepen lijkt, weet hij wel zijn dorst te beperkten. Is het dat niet wat telt bij een hybride? Door een 'normaal' tempo aan te houden (zonder aan ecodriving te doen) op bochtige en heuvelachtige wegen tijdens deze eerste korte kennismaking, noteerden we een gemiddeld verbruik van 5,7 liter/100 km. Niet slecht voor een SUV van dit formaat die bovendien uitgerust is met een 'klassieke' vierwielaandrijving. Toekomstige eigenaars van de Vitara Strong Hybrid kunnen een All-Grip variant te bestellen, waarbij een cardanas tussen de assen wordt gebruikt en niet een kleine extra elektromotor om de achterwielen aan te drijven als dat nodig is.

Genieten van eenvoudige dingen

De elektromotor is ontworpen om de schokjes af te vlakken die traditioneel gepaard gaan met gerobotiseerde versnellingsbakken met enkele koppeling. En het moet gezegd dat hij dit vrij doeltreffend doet bij rustig rijden (maar niet altijd onder belasting). De Vitara Strong Hybrid valt vooral aan dit rustige tempo in de smaak. Je kan in dat geval regelmatig in de elektrische modus rijden (tot 80 km/u) terwijl je heel licht het gaspedaal bedient. In theorie kan de Vitara Strong Hybrid tot 4,5 km puur elektrisch afleggen bij een constante snelheid van 60 km/u, en dat dankzij zijn kleine 840 Wh lithium-ion batterij onder de koffervloer. Maar verwacht niet dat je die afstand in de praktijk haalt.

De aandrijflijn van de Vitara kan echter wel stevig uit de hoek komen als je dat wil en hij biedt een tamelijk overtuigend mechanisch plezier (overtuigender dan de meeste transmissies van het e-CVT type in elk geval). Meer in het algemeen blijft de Vitara aangenaam om mee te rijden, dankzij de vrij natuurlijk aanvoelende besturing en de goede balans. Je rijdt hem 'op de ouderwetse manier', zonder alle elektronische 'filters' die soms het rijplezier van modernere concurrenten afzwakken. Je zal echter wel een stevigere demping moeten aanvaarden, tenminste bij lage snelheden. Maar dat verbetert als het tempo toeneemt.

Oldschool

Hoewel we zijn 'oldschool' rijplezier waarderen, moeten we toegeven dat zijn look ook een beetje ouderwets is. Het koetswerkdesign van dit nieuwe model is in elk geval maar weinig veranderd. De nieuwe LED koplampen zijn hooguit iets anders vormgegeven. Ook het interieur blijft eerder sober en oldschool. Het infotainmentsysteem (7 inch aanraakscherm) is het meest gedateerd. Gelukkig is het compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, waardoor je het scherm van je smartphone kan dupliceren als je de graphics van het navigatiesysteem te ouderwets vindt.

Er is ook veel hard plastic, hoewel de Vitara voor het modeljaar 2022 probeert het dashboard op te fleuren met wat schuimrubberen accenten. Al bij al lijkt alles goed in elkaar te zitten en gemaakt om lang mee te gaan.

Praktisch, maar niet meer dan dat

Op praktisch vlak valt de Vitara ook niet op met een erg uitgekiende modulariteit. Hij neemt genoegen met neerklapbare rugleuningen in een 60/40 verhouding. Hij biedt echter royaal plaats op de achterbank, gezien zijn tamelijk compacte afmetingen. Ook de bagageruimte is met 289 liter eerder middelmatig voor het segment, door de aanwezigheid van de batterij en de omvormer ervan onder de dubbele vloer. Maar de vorm van de koffer is wel praktisch.

5 jaar garantie

Suzuki biedt de Vitara Strong Hybrid aan voor een prijs vanaf € 30.349 als 4x2 en € 32.849 als 4x4. Omdat deze aandrijving verkrijgbaar is vanaf het GL+ niveau, is de uitrusting voor deze prijs al behoorlijk. Suzuki biedt ook tot 5 jaar garantie (150.000 km).

Ons verdict

In 2022 komt de Vitara op sommige vlakken wat overjaars over. Dat heeft ook zijn goede kanten, onder andere op het vlak van rijplezier en de eenvoud van het rijden. Zijn hybride aandrijving zorgt er in elk geval voor dat hij op mechanisch vlak aangenaam blijft, terwijl hij toch een interessant reëel verbruik kan laten opmeten. Een te overwegen hybride ‘outsider’ dus, als je geen fan bent van het overaanbod aan nieuwe technologieën...