Lightyear, dat begon als een spin-off van de Universiteit van Eindhoven en met de ‘0’ binnenkort zijn eerste auto met zonnecellen op de markt brengt, heeft een nieuwe investeerder. Dat is niemand minder dan Koenigsegg, dat exclusieve sportauto’s bouwt. Hoeveel het Zweedse bedrijf investeert, wordt niet vrijgegeven, maar het blijft niet bij enkel een financiële injectie.

Uitwisseling van technologie

Koenigsegg is bezig met een nieuwe campus waar het niet enkel auto’s zal bouwen, maar ook onderzoek zal doen naar technologieën. Met zijn Gemera zal het voor het eerste ook een model elektrificeren, en zoals gewoonlijk kiest eigenaar Christian Von Koenigsegg daarvoor geen standaardoplossing, maar investeert zijn bedrijf in onderzoek naar zo performant en efficiënt mogelijke technologieën. En daar zal Lightyear door de samenwerking ook van kunnen genieten, en zo het rijbereik van zijn auto’s en dus de impact van de zonnecellen op het dak nog kunnen vergroten. Dat komt misschien ook de meer ‘betaalbare’ zonnewagen van de Nederlanders ten goede.

Of toekomstige Koenigsegg-modellen ook zonnecellen in het dak krijgen, is niet bekend, maar de Zweedse CEO zegt wel gebruik te zullen maken van de technologie van het Nederlandse bedrijf. "De auto-industrie is bezig met een enorme transitie naar duurzame brandstof en technologie. Lex (Hoefsloot, de CEO van Lightyear, nvdr) en zijn team hebben baanbrekende technologieën ontwikkeld, en dit partnership met Lightyear zal ervoor zorgen dat onze producten op het scherpst van de snee blijven, wat geweldig nieuws is voor onze klanten," aldus Christian von Koenigsegg.


?