Arnaud Henckaerts

31 JAN 2022

Lancering: Skoda Enyaq Coupé iV én de eerste elektrische RS van Skoda!

Eindelijk heeft het merk zijn inzending in het segment van de SUV-coupés onthuld: de Enyaq Coupé iV. En hij zorgt meteen ook voor de première van de 100% elektrische RS-variant van het merk!

Het was een aangekondigde onthulling, die van de eerste elektrische SUV Coupé van Skoda vandaag. Qua look zijn er geen grote verrassingen, met een aflopende daklijn die we ondertussen gewend zijn in het segment. Het resultaat mag er zijn en de productieversie van de Enyaq Coupé iV lijkt als twee druppels water op de Concept Vision iV die Skoda begin 2019 toonde, op wat minder karikaturaal uitgevoerde details na… tenzij je gaat voor de RS-uitvoering, want die heeft het Tsjechische merk uit de VW-stal ook ineens voorgesteld!


Enyaq Coupé RS iV

Die RS-uitvoering krijgt een sportief interieur een sportieve look voor het koetswerk met aangepaste bumpers, standaard een met 131 leds verlicht ‘Crystal Face’ radiatorrooster, 20 duim grote velgen (optioneel 21) en de typische zwarte designelementen en rode reflecterende strip op de diffusor. Op technisch vlak krijgt de RS-uitvoering een verlaagd sportonderstel (-15 mm vooraan en -10 mm achteraan) en een extra elektromotor op de vooras die samen met de elektromotor op de achteras zorgt voor een systeemvermogen van 220 kW (299 pk) en een koppel van 460 Nm. Deze potente versie krijgt standaard een 82 kWh sterke batterij (waarvan 77 kWh bruikbaar). Vanuit stilstand sprint deze RS iV naar 100 km/u in 6,5 seconden en hij haalt een top van 180 km/u, 20 km/u meer dan de andere varianten.


Die bravere Enyaq Coupé iV-varianten volgen het aanbod van hun broer met standaard daklijn en bestaan in twee uitvoeringen: vierwielaangedreven, zoals de RS maar dan met een gecombineerd vermogen van 195 kW (265 pk) voor dezelfde batterij, en achterwielaangedreven. Die uitvoeringen met één elektromotor van 132 kW (180 pk) of 150 kW (204 pk) krijgen standaard een 62 kWh (netto 58 kWh) batterijpakket onder de vloer, terwijl de 150 kW versie ook gecombineerd kan worden met de grotere batterij uit de RS. De vierwielaangedreven versies (inclusief de RS) kunnen tot 1.400 kg trekken, de achterwielaangedreven uitvoeringen 200 kg minder.

Praktisch


Praktisch zijn er natuurlijk meer verschillen tussen de Enyaq en deze coupéversie. Zo is die laatste standaard uitgerust met een panoramisch dak om ervoor te zorgen dat er genoeg licht binnenkomt. De koffer is met 570 liter amper minder groot, ondanks de dynamischere en aerodynamischere koetswerkvorm, die zorgt voor een verbeterd luchtweerstandscoëfficiënt van 0,234. Daarmee komt het rijbereik van deze Skoda Enyaq Coupé iV op maximaal 545 km (voor de achterwielaangedreven 80 kWh-versie), gemeten volgens de WLTP-cyclus.

Net als bij de standaard Enyaq kan je in het interieur kiezen uit verschillende “holistisch gecoördineerde Design Selections die gebaseerd zijn op moderne leefomgevingen en vervaardigd zijn met natuurlijke, duurzaam verwerkte en gerecycleerde materialen” om de look en de uitrusting aan je wensen aan te passen. Standaard krijg je een 13 duim groot infotainmentscherm en een 5,3 duim grote Digital Cockpit.

De Skoda Enyaq Coupé iV komt nog voor de zomer naar de showrooms, zij het waarschijnlijk eerst in de krachtigste uitvoeringen, maar exacte prijzen zijn er nog niet.


Advertentie
Advertentie
Advertentie