In alle eerlijkheid: het eerste model dat de naam DS 4 droeg, verdween in 2018 uit de catalogus en maakte daarbij niet veel emotie los… Hij zag oorspronkelijk het levenslicht in de catalogus van Citroën en was niet echt de premium-positionering waard die DS Automobiles zich voorstelde bij zijn onafhankelijkheidsverklaring. Voor zijn tweede leven komt de DS 4 echter veel beter gewapend op het strijdtoneel om de BMW 1 Reeks, De Audi A3 en de Mercedes A-Klasse het vuur aan de schenen te leggen. 

Charismatisch postuur

Om te overtuigen zet deze DS 4 eerst en vooral in op een charismatische stijl die de leefwerelden van de coupé en de crossover combineert. Een uiterlijk dat in de smaak lijkt te vallen, gezien de ’Grand Prix de la plus belle voiture 2022’, de mooiste auto van het jaar, die de DS 4 nog maar net op het meest recente Festival Automobile International in de wacht sleepte. Maar ook als we de geïntrigeerde blikken van de omstaanders mogen geloven die we tijdens onze test kruisten. Het moet gezegd dat de DS 4 met zijn strakke lijnen, zijn expressieve lichtsignatuur en zijn hogere bodemvrijheid niet onopgemerkt blijft.

Deze stijlvolle Franse auto verzorgt ook voor premium kant met een paar originele details: een lichtanimatie als verwelkoming, verzonken handgrepen en geëmailleerde logo's.

Persoonlijke stijl

Ook binnenin heeft de DS 4 zijn eigen esthetische persoonlijkheid. Vooral de originele deurpanelen met diamantvormige knoppen voor de bediening van de ruiten en de ‘verborgen’ luchtroosters op het dashboard zijn opmerkelijk. De DS4 verdient ook pluspunten voor de zorg die besteed is aan de afwerking en het comfort van de zetels.

De DS 4 heeft ook geen reden om zich te schamen voor zijn Duitse premium-rivalen wat de optionele uitrusting betreft: cameragestuurde actieve demping, nachtzichtsysteem, groot head-up display met kleurenscherm, 360° zicht, LED matrixverlichting, verwarmde/geventileerde en masserende zetels, centrale airbag vooraan, enz.

'Smart' touch?

Ook op het vlak van infotainment maakt de DS 4 een flink deel van de achterstand van DS Automobiles ten opzichte van de Duitse merken goed, dankzij de nieuwe interface van het DS Iris System. Het systeem maakt gebruik van een 10 duim groot aanraakscherm. Het systeem is ontworpen om responsief, geconnecteerd en compleet te zijn. De tablet-achtige ergonomie, die het merendeel van de fysieke knoppen inruilt voor personaliseerbare 'widgets', vraagt echter wat tijd om je aan te passen. We blijven ook op onze honger wat de originele aanraakzone betreft op de middenconsole, de zogenaamde 'DS Smart Touch'. Die is mooi geïntegreerd, maar stelt in het gebruik teleur door zijn beperkte mogelijkheden (je kan het niet in alle menu's gebruiken zoals je dat wil) en zijn soms grillige werking (letters erop tekenen om het gewenste adres in het navigatiesysteem in te voeren, geeft niet altijd het verwachte resultaat...).

Geofferd voor de stijl...

De DS 4 meet 4,40 m in de lengte (in vergelijking met, bijvoorbeeld 4,32 m voor de BMW 1 Reeks). Voor zijn afmetingen beschikt hij over een vrij middelmatig ruimteaanbod op de achterste zetelrij. Twee volwassenen vinden er plaats om te zitten, maar ze krijgen af te rekenen met een beperkte hoofdruimte en een nogal beklemmend gevoel door de hoge gordellijn en de achtersteven die neigt naar een coupévorm. Deze stijl leidt ook tot een eerder middelmatig 3/4 zicht naar achteren.

De cross-over stijl, met zijn grote wielen met een diameter van 720 mm, zorgt ook voor een eerder hoge laaddrempel. De bagageruimte van 430 liter (1.240 liter met de zetels neergeklapt) is echter voldoende groot voor dagelijks gebruik.

Dynamisch comfort

Op de weg verleidt de DS 4 vanaf de eerste meters, dankzij zijn goed verzorgde comfort. Het moet gezegd dat het model dat ons ter beschikking gesteld werd, uitgerust was met de optionele gelamineerde zijruiten (die een uitstekende geluidsisolatie garanderen) en de DS Active Scan Suspension. In de comfort-stand vlakt de DS 4 alle oneffenheden uit, maar zonder te zacht te worden. De koetswerkbewegingen zijn er zeker, maar ze worden goed afgeremd. De DS 4 is daarom een uitstekende reisgezel voor lange afstanden.

Als je dat wil, laat de DS 4 zich in de Sport-stand ook snel en efficiënt van de ene bocht naar de andere sturen. In dit geval wordt de demping stugger (maar niet oncomfortabel) en is de besturing consistenter.

Volledig palet

Om de professionele klanten aan te trekken op wie hij duidelijk gericht is, is deze DS 4 verkrijgbaar in een plug-in hybride variant met de naam E-Tense. Deze aandrijving is gebaseerd op de 1.6 liter PureTech viercilinder die 180 pk levert en bijgestaan wordt door een 110 pk sterke elektromotor die zijn stroom haalt uit een 12.4 kWh groot batterijpakket. Daarmee claimt hij een elektrische actieradius van 55 km in de gecombineerde WLTP-cyclus en een WLTP-gecertificeerd CO2-cijfer van +- 30 g/km, afhankelijk van de uitrusting. De DS 4 zal trouwens ook verkrijgbaar zijn in een zuiver elektrische versie, met dank aan zijn EMP2 onderstel, dat hij deelt met de nieuwe Peugeot 308 en Opel Astra. Je zal echter tot 2024 moeten wachten om van een nieuwe generatie batterij/motor te kunnen genieten, aldus DS Automobiles.

De DS 4 wordt ook aangeboden met een reeks verbrandingsmotoren: de 1.2 PureTech 130 driecilinder, 1.6 l PureTech 180 en PureTech 225 viercilinder, en een BlueHDi 130 diesel. De DS 4 wordt trouwens niet geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak. In alle gevallen is een automatische versnellingsbak voorzien.

Het model dat we meekregen voor onze testrit had de 1.6 PureTech die 181 pk / 250 Nm levert, gekoppeld aan een 8-traps automatische versnellingsbak. Onderweg deed het duo perfect zijn werk. Je kan genieten van een efficiënte acceleratie en ook van een flink tempo als dat nodig is (8 seconden voor de 0 naar 100 km/u sprint). Hoewel het brandstofverbruik varieert naargelang de rijstijl, kunnen we een gemiddeld verbruik verwachten dat lager ligt dan 8l/100 km.

Wat moet dat kosten?

DS Automobiles biedt zijn DS 4 aan voor net geen € 30.000 in PureTech 130 uitvoering met de ‘Bastille’ uitrustingslijn. Reken echter eerder op een budget van om en bij de € 40.000 tot 50.000 voor een luxueuzere versie met de meer technologische opties die DS Automobiles aanbiedt. Het model dat wij testten (DS 4 PureTech 180 Performance Line +), verkrijgbaar vanaf € 39.100, had een totale catalogusprijs inclusief opties van € 47.450. Maar voor die prijs was de standaarduitrusting wel bijzonder compleet...

Ons verdict

De DS 4 hoeft zich niet te schamen tegenover de Duitse premium concurrenten. Hij kan immers ook genieten van een topuitrusting en een verzorgde afwerking. Maar opgepast voor de eindfactuur als je je laat verleiden door de ‘dure extra’s’… Tijdens het rijden appreciëren we ook zijn uitstekende compromis tussen comfort en dynamiek. Maar de esthetische keuzes die het model maakt, zorgen voor enkele toegevingen op praktisch vlak (zicht rondom, toegang tot de koffer, etc.) , ook al zorgt het er wel voor dat deze DS 4 een onmiskenbare visuele persoonlijkheid heeft.