De Ypsilon is een van de stadsauto's waar het meest wordt naar uitgekeken in 2024, simpelweg omdat hij Lancia's renaissance en terugkeer op de internationale markt markeert. We konden het silhouet van het model al ontwaren na een jammerlijke berging langs een kanaal in Montbéliard, en nu staat hij te popelen om binnen enkele maanden in de showrooms te verschijnen. Voordat het zover is, moet de Ypsilon echter nog officieel worden voorgesteld tijdens het autosalon van Genève in februari, bijgestaan door een reclamespot die zojuist is opgenomen in het historische centrum van Milaan.

De gelegenheid voor enkele scherpe waarnemers om een reeks foto's te maken van het model, die online zijn verschenen op onder meer de blog Passione Auto Italiane. De zoveelste haar in de boter van een communicatiecampagne die de spanning hoog moest houden tot op het einde, met de geleidelijke presentatie van de unieke details van het model. Maar sinds eind vorig jaar lekt er steeds meer uit over de Ypsilon...

De Ypsilon, die een volledig elektrische aandrijflijn en een mildhybrid benzinemotor krijgt, ziet er alvast knap uit, met een opvallende voorkant die trouw is aan het Lancia Pu+Ra HPE concept van afgelopen april. Het model wijkt duidelijk af van de veel meer doordeweekse Peugeot 208 en Opel Corsa, waarmee hij zijn platform en techniek deelt. Lancia heeft duidelijk alles uit de kast gehaald om het model hoger te positioneren en zich te onderscheiden van zijn Franse en Duitse neefjes. De achterzijde, met zijn ronde lichten die doen denken aan de legendarische Stratos, is al even origineel.

Premium!

In tegenstelling tot de Opel en de Peugeot mikt de Lancia Ypsilon op de bovenkant van zijn segment, met de Mini, de Fiat 500 en de Audi A1 als grootste rivalen. Daarvoor zou het model moeten kunnen rekenen op een voorbeeldige afwerking, met hoogwaardige materialen die met behulp van de Italiaanse meubelmaker Cassina zijn gekozen. Onder de motorkap krijgt de 'premium' stadswagen de keuze uit een elektromotor van 156 pk en een batterij van 51 kWh (zoals in de Peugeot e-208 en Opel Corsa Electric), of op een 1,2 liter-benzinemotor met mild hybride ondersteuning, vermoedelijk met 100 of 136 pk. 

?