De vorige Discovery’s waren meestal nogal hoekige auto’s, die weinig levendig oogden. De nieuwkomer neemt de huidige designtaal van het merk over, zonder de details te vergeten die hem beroemd maakten, zoals de knik in het dak. Maar deze keer zijn de lijnen fijner, dynamischer en vooral aerodynamischer. Een hele prestatie voor een kolos van 5 meter.
Vier cilinders
De nieuwe Discovery is gebaseerd op een nieuw aluminium platform en verloor ongeveer 480 kilogram. Dankzij het lagere gewicht kan de Discovery nieuwe motoren aan. Voortaan zitten er dus voor het eerst viercilinders diesel van twee liter onder de kap. Het gaat om de huiseigen “Ingenium”-motoren die 180 en 240 pk ontwikkelen.
Voor de nostalgici staat er nog steeds een V6 diesel op het programma. De drieliter produceert 258 pk. Als benzine wordt er maar één motor aangeboden: een V6 compressor van 340 pk. Die motor kennen we… van de Jaguar F-Type!
Zeven plaatsen
In het interieur beklemtoont Land Rover vooral dat het om een echte zevenzitter gaat, en niet om een 5+2. Er kunnen dus twee volwassenen plaatsnemen op de derde zitrij. De zetels op de tweede en derde rij kunnen bovendien worden neergeklapt… via een smartphone-app! De koffer slikt tot 2.500 liter bagage (1.231 liter achter de tweede rij) en beschikt over een elektrische achterklep die tot 300 kg kan dragen.
Technologie
De Discovery krijgt een up-to-date multimediasysteem en niet minder dan twaalf rijhulpmiddelen. Daar zit onder meer een fileassistent bij, en een assistent voor het manoeuvreren met een aanhangwagen. De Discovery wordt immers vaak gebruikt als “sleepvoertuig”, en hij kan een massa van 3,5 ton trekken.
Wat connectiviteit betreft, zijn er zes 12 Volt-oplaadpunten, negen USB-poorten, een wifi-hotspot voor acht toestellen, en een centraal opbergvak voor vier tablets.
Terrein
Wie Discovery zegt, zegt uiteraard terreinrijden. En dat kan deze generatie uiteraard ook: naast de verschillende rijmodi kan hij door 900 mm diep water rijden.