Tot voor kort zette Lexus qua elektrificatie grotendeels in op hybride modellen, tot de Toyota-groep eind vorig jaar een groots elektrificatie-offensief aankondigde, waarbij ook Lexus grootste ambities toonde op het vlak van batterij-elektrische voertuigen, naast zijn traditionele hybride modellen en plug-in hybrides als de NX. Ondertussen kreeg de UX 300e een update en lanceerde het merk de elektrische RZ 450e. Maar de toekomst brengt nog veel meer.

Elektrificatie voor rijplezier

Op het ‘Kenshiki Forum’, dat de groep organiseerde in Brussel, kregen we meer uitleg over de toekomststrategie van het merk op het vlak van elektrificatie. Pascal Ruch, Vice-President van Toyota Motor Europe en in die rol verantwoordelijk voor Lexus, erkende dat batterij-elektrische voertuigen op termijn de bovenhand zullen nemen, maar dat het merk in afwachting van de nodige infrastructuur en groene energie zal blijven inzetten op hybride en plug-in hybride voertuigen. Die voertuigen met verbrandingsmotor blijven ook elders ter wereld nodig, terwijl de overschakeling naar 100% elektrisch versneld doorgevoerd wordt in Europa, een regio die voor Lexus bijzonder belangrijk is, ook nu de Russische markt weggevallen is.

Maar elektrificatie bij Lexus moet volgens Ruch niet enkel ten dienste staan van het milieu en het klimaat. “Alle toekomstige ontwikkelingen zijn gebaseerd op het principe dat elektrificatie ten dienste staat van het heruitvinden van de rij-ervaring. We willen dat onze voertuigen echt aangenaam zijn om mee te rijden,” aldus Ruch. Daarvoor moeten onder andere de ‘OneMotion Grip’ steer-by-wire technologie met een meer directe besturing en de DIRECT4 vierwielaandrijving zorgen.

Handgeschakelde elektrische coupé

Één van de voorbeelden die het elektrische rijplezier van Lexus moet belichamen, is de Electrified Sport, een waanzinnige coupé met elektrische aandrijving die we van kortbij te zien kregen. Het model is nog volop in ontwikkeling, maar het design mag wat ons betreft meteen in productie als waardige opvolger van de LF-A voor het elektrische tijdperk.

Op technisch vlak wist Lexus nog niet veel nieuws te melden, behalve dat er gewerkt wordt aan een elektrische aandrijving met een handgeschakelde versnellingsbak. Die moet de koppelcurve van een verbrandingsmotor imiteren om zo het rijgevoel te benaderen waar autofanaten zo van houden, inclusief het motorgeluid dat mee zorgt voor de sensatie aan het stuur.

In 2025 en met solid state batterijen?

Ook over de lanceringsdatum bleef Ruch op de vlakte, maar doorheen de presentaties kregen we het gevoel dat de Electrified Sports, die een groot rijbereik moet krijgen zonder al te veel gewicht dat nefast is voor het rijplezier, ontwikkeld zou worden met het oog op solid state batterijen (met een hogere energiedensiteit en snellere laadtijden). Van die technologie zei Toyota eerder dat het daarmee halverwege dit decennium (2025?) op de proppen wil komen. En wat is er beter dan een prestigeproject als de Electrified Sport te lanceren met een vernieuwende technologie aan boord, wat de kost in de opstartfase daarvan ook zou zijn.

Afwachten wat het wordt en wanneer de Lexus Electrified Sport er uiteindelijk komt. Het merk hintte daarnaast naar een ander model dat op kortere termijn zou komen en perfect afgestemd zou moeten zijn op de Europese markt. Meer details volgen ongetwijfeld binnenkort.