Het is de eerste keer dat de Japanse constructeur een wagen presenteert die zich zo sportief positioneert. Maar daarvoor moesten ze wel de grote middelen boven halen want de Duitse concurrentie laat zich niet zomaar aan de kant schuiven. Maar aan de buitenzijde is al te zien dat ze bij Lexus goed voorbereid zijn. De gewelfde motorkap suggereert dat er in het vooronder een buitenmaatse mechaniek huist en de luchthappers op de flanken bevestigen dit maar al te graag. Ook achteraan wil geen twijfel zaaien: de vier uitlaten en de herziene bumper maken indruk.
Een V8, en daarmee basta
De IS-F volgt het voorbeeld van zijn rivalen en krijgt een V8 onder de motorkap. De overijverige 4-liter van BMW en de demonische 6.2 van Mercedes zijn ontworpen met het woord “sport” in hun genen. Lexus lepelt de motor…van een limousine in de IS-F. Als dat maar goed komt… En toch… Met een cilinderinhoud van 5 liter kan je natuurlijk alle kanten uit. En de Japanse ingenieurs hebben uiteraard niet op een inspanning gekeken en de mechaniek rijkelijk met peper bestrooid. Met zijn dubbele injectiesysteem (direct en indirect) werd de motor aan zijn sportieve roeping aangepast. Zo kreeg de motor nog schotten in de oliepan, dubbele aanzuiging en een specifieke uitlaat. Met zijn herwerkte cilinderkoppen levert de V8 423 pk en 505 Nm bij 5.200 omw.
Een versnellingsbak met rare kantjes
De IS-F erft ook transmissie van de luxueuse LS. Deze automaat telt niet minder als 8 gangen. De verhoudingen bleven ongewijzigd maar het beheer werd verfijnd. Een eerste indicatie zijn de schakellepels achter het stuur. Dat belooft al! En van bij de eerste meters merk je dat de belofte gehouden wordt: dit is werkelijk topniveau! De bak reageert levendig en snel en zorgt zelfs voor een stoot tussengas bij het terugschakelen, terwijl het schakelen zelf bliksemsnel verloopt. Het geheim zit hem in de omvormer die uiterst snel na het vertrek al geblokkeerd wordt. Wel laat de bak tijdens het terugschakelen weinig speelruimte over doordat hij elke aktie die niet in zijn boekje staat dadelijk verbiedt. Nog ergerlijker is de “blip” die je bij dergelijke manoeuvres te horen krijgt en je duidelijk maakt dat het uiteindelijk de machine is die het laatste woord heeft. En bij de minste druk op het gaspedaal laat het beheer de bak te snel terugschakelen.
Voor vier…
In het interieur is de sportieve sfeer allesoverheersend. De ietwat sombere ambiance dompelt de inzittenden in een intimistische atmosfeer. Die inzittenden worden tot vier beperkt omdat Lexus de achterbank sterk opgedeeld heeft. Dat betekent dat je vier kuipzetels ter beschikking krijgt die een uitstekend comfort aan een prima zijdelingse steun koppelen. Toch zit de bestuurder zelf nog niet perfect. De grotere jongens onder ons zullen af en toe wel eens met het dak kennis kunnen maken. Gelukkig is het instrumentenbord goed voorzien en weet je in een oogopslag in welke versnelling je staat, wat de water- en olietemperatuur is of hoeveel volt de alternator levert. Naar goede Japanse traditie is de uitrusting erg compleet met een hele boel gadgets die het dagelijkse leven wat aangenamer maken. GPS met touch-screen (enkel te bedienen bij stilstand), achteruitrijcamera, Mark&Levinson audio-installatie, 6CD-lader, verwarmde zetels, handsfree, enz… En dat allemaal in serie! Het comfort is meer dan behoorlijk en de ophanging filtert de oneffenheden voldoende weg terwijl de geluidsisolatie erg goed bestudeerd werd.
BroooooooooooAAAAAAAAAAAAAAAAAAAR
Met een simpele druk op de knop ontwaakt de V8. De doffe roffel schept hoge verwachtingen. Met de bak in D rijden we weg. Onder de 3600 toeren blijft de motor discreet en herinnert enkel een diepe, niet te sterk gedempte grom aan het potentieel onder de kap. Tenslotte zijn we toch met een Lexus onderweg, niet. Maar eens je over dit toerental gaat, gaat er een andere wereld open. De aanzuiggeluiden bezorgen je rillingen over de rug en de V8 vervult de wereld rondom je met zijn wilde brul. De beloofde paardjes zijn wel degelijk aanwezig en zij zorgen voor verbluffende prestaties terwijl de bak op de minste input reageert! Dit is pas rijplezier! De top wordt elektronisch beperkt op 270 kmh en de sprint van 0 tot 100 duurt slechts 4,8 seconden. De concurrentie doet het nog een tikkeltje beter (behalve wat de topsnelheid betreft), maar het zal je geen moeite kosten om met deze wagen je rijbewijs te verliezen.
Veilig en makkelijk
De IS-F voelt erg evenwichtig aan, terwijl hij steeds logisch en erg progressief reageert. De lineaire motor maakt het rijden eens zo makkelijk. De stuurinrichting is precies en geeft een goede feed-back maar mocht toch iets steviger zijn. Deze Lexus is tamelijk zwaar en dat voel je. Toch heb je nooit het gevoel dat het gewicht de efficiëntie in gedrang brengt. Integendeel zelfs, de rijefficiëntie is gewoonweg verbluffend. De remmen overtuigen door hun bijtkracht en zijn erg uithoudend.
Prijzen, uitrusting en onderhoudskost
Met 72.460 € situeert de prijs van de Lexus IS-F zich in de buurt van zijn rivalen. Maar daarvoor biedt hij wel een completere uitrusting en zo wordt hij dus de goedkoopste van de drie! Standaard zit er op de IS-F automatische airco, in de hoogte regelbare voorzetels, regen- en lichtsensoren, lederen bekleding, multifunctioneel stuur, handsfree, Mark&Levinso-audio, bi-xenon lichten, 19-duims velgen, 6-CD lader, enz…
Het verbruik is een andere aangename verrassing. Ondanks de 5000 cc blijkt de V8 toch geen zuipschuit te zijn. Gemiddeld verbruikten wij 12,5 liter, wat als erg redelijk mag beschouwd worden. Maar dat is natuurlijk relatief. De polutienormen werden door Lexus op 270 gr/km berekend.
Conclusie
Dit kruidvat met oosterse kruiden is een waar kanon en presenteert meer dan één argument waarmee de IS-F de Duitse concurrentie het vuur aan de schenen kan leggen. Zijn motor is niet zo bruut als die van Mercedes of niet zo sportief als die van BMW, maar hij heeft indrukwekkend veel punch, een opzwepend geluid en, last but not least, wordt al dat moois gecombineerd met een getemperd verbruik. Troeven die zwaar kunnen wegen wanneer voor- en nadelen op de balans wordt gelegd want op het gebied van prijs/uitrusting verhouding is hij werkelijk onklopbaar. Wees maar zeker dat er over de Rijn meer dan één hoofd in een bedenkelijke frons zal vertrokken worden…