Twee jaar na de productiestart heeft Lexus de allerlaatste LFA gebouwd. De supercar is een mijlpaal in de geschiedenis van het merk.
Wat Ferrari, Lamborghini en Aston Martin kunnen, kan Lexus ook. Dat wilden de Japanse ingenieurs bewijzen met de razendsnelle LFA. Een V10-motor met Formule 1-achtige sound, 560 paarden, een topsnelheid van 325 km/u en een relatief laag gewicht dat uitstekend verdeeld is over de assen: de LFA sprak meteen tot de verbeelding.
Het eerste LFA-concept werd al in 2005 voorgesteld, maar het duurde nog tot december 2010 voor Lexus het eerste klantenexemplaar bouwde. Op vrijdag 14 december reed een witte LFA met Nürburgring-pakket de fabriek in Motomachi (Japan) buiten. Nummer vijfhonderd en meteen de allerlaatste van de LFA-reeks.
Vreugde en verdriet
De LFA zorgde de afgelopen jaren voor hoogte- en dieptepunten. “De afgelopen tien jaar stond mijn leven volledig in het teken van één supersportwagen: de Lexus LFA”, vertelt Haruhiko Tanahashi, hoofdingenieur van de LFA. “Maar bar weinig mensen krijgen dezelfde kans als mijn team en ik: om een supersportwagen te ontwikkelen vanaf een blanco vel papier.” Helaas kent het LFA-verhaal ook een donkere bladzijde: Hiromu Naruse, hoofd van Toyota’s testteam, liet in 2010 het leven bij een ongeval met een LFA-testwagen op de openbare weg.
Nieuwe IS
Mogelijk is deze productiestop het einde van een tijdperk, want een opvolger is voorlopig niet gepland. Wel gebruikt Lexus de ervaring die het opdeed met de LFA in toekomstige modellen. Denk bijvoorbeeld aan het koetswerk uit kunststof versterkt met koolstofvezel.
Lexus belooft dat de toekomstige IS her en der verwijst naar de LFA. Zo is het instrumentarium van de IS 300h Sport Line gebaseerd op dat van de LFA. De nieuwe IS wordt in januari voorgesteld in Detroit en staat tegen de zomer bij de dealers.