De toekomst van het Nederlandse Lightyear, dat auto’s met zonnepanelen wil bouwen, hing even aan een zijden draadje. Kort nadat de productie van de Lightyear 0 begon, het vlaggenschipmodel van met een prijskaartje van zo’n € 250.000, besliste het bedrijf om zich enkel nog te concentreren op zijn meer betaalbare model.
Financiële wirwar
Atlas Technologies, het gedeelte van Lightyear dat instond voor de uitwerking en de bouw van de Lightyear 0, ging failliet, terwijl de technologie, patenten en merkrechten in een andere vennootschap zitten die onder andere gefinancierd wordt door de overheidsparticipatiemaatschappij Invest-NL. Die heeft nu toegezegd om alles ter beschikking te stellen aan een nieuwe vennootschap die het failliete Atlas moet vervangen en zal instaan voor de ontwikkeling en de productie van de Lightyear 2. En het geld dat gevonden moest worden voor de opstart van dat nieuwe bedrijf, is er nu ook.
Lightyear-oprichter Lex Hoefsloot maakte bekend dat er via de 'Individual Investors Group' van Arnoud Aalbersberg 8 miljoen euro ter beschikking gesteld is om een doorstart te maken. Lightyear is dus voorlopig gered, maar gaat nu op zoek naar het nodige kapitaal om het prototype van de ‘2’ binnen de 18 maanden te ontwikkelen en nog veel meer kapitaal om hem uiteindelijk te bouwen. Het bedrijf is dus voorlopig gered, maar de toekomst is nog niet verzekerd. Een moeilijke bevalling...