We moeten eerlijk toegeven dat de laatste Lincolns eerder teleurstelden. Ze werden niet uitgevoerd naar Europa en leken meer op Fords met wat meer chroom en leder. Nu rukt Lincoln zich los en presenteert het een berline ontworpen door een eigen designstudio. Eindelijk!

Unieke stijl

Je houdt wel of niet van de stijl, maar het valt niet te ontkennen dat deze Lincoln niet meer op een Ford lijkt, dat is al een begin. De constructeur spreekt over vintage-inspiratie en een vloeiende stijl. De MKZ heeft inderdaad een zekere allure, vooral  ¾ achteraan.

De uitrusting staat op hetzelfde hoge niveau als de ambities, met bijvoorbeeld een gigantisch panoramadak dat bovendien openschuift. Lincoln kondigt ook het Lincoln Drive Control aan, dat de demping aanpast naargelang de omstandigheden. De reeks gebruikelijke elektronische rijhulpmiddelen werd niet vergeten: waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, een actieve snelheidsregelaar, een noodremhulp, enzovoort.

Motoren

Tijden veranderen, het heeft geen zin meer om een grote en gulzige V8 onder de motorkap te plaatsen. De Lincoln stelt zich tevreden met een viercilinder turbo met 240 paarden, een 3.7 V6 met 300 paarden en een hybrideversie die een viercilinder benzine combineert met een elektromotor. Die laatste formule levert ongeveer 188 pk op.