“Om een sportwagen te verbeteren moet je hem sneller en lichter maken, zeggen we altijd. De nieuwe Lotus 3-Eleven brengt die filosofie naar een nieuw niveau en past perfect bij onze merkwaarden”, belooft Lotus CEO Jean-Marc Gales.

Hij stelde op het Festival of Speed in Goodwood de nieuwe 3-Eleven voor, een extreme sportwagen met een lichtgewicht koetswerk van composietmateriaal. Een voorruit of dak heeft de 3-Eleven niet, je zit dus grotendeels in openlucht. In zijn meest radicale circuitversie weegt de 3-Eleven maar 900 kg.

De 3-Eleven komt er in twee varianten: een Race- en een Road-versie. De Race-variant heeft een agressievere koetswerkkit voor een betere stroomlijn, andere banden, een sequentiële versnellingsbak (in plaats van een klassieke handbak in de Road-versie) en een FIA-racezitje met zespuntsharnas. De Road-versie is logischerwijze beter afgestemd voor gebruik op de openbare weg. Nochtans haalt deze straatversie een iets hogere topsnelheid van 290 km/u tegenover 280 km/u.

Voor de aandrijving zorgt telkens een 3.5 V6-benzinemotor, een aangepaste versie van de V6 uit de Evora 400. Hij is goed voor 456 pk in de 3-Eleven.

Geïnteresseerden moeten er snel bij zijn, want Lotus zet (helemaal met de hand) slechts 311 auto’s in elkaar. De prijzen zijn navenant: zo’n 115.000 euro voor de Road-versie en 162.000 euro voor de Race-versie. De leveringen starten in april 2016.