Sébastien Vanhouche

21 FEB 2025

Test: Lucid Air, (nog steeds) de beste elektrische auto

De Lucid Air is (nog?) niet te koop in België, maar het merk stond wel op het Autosalon begin dit jaar en we hebben al achter het stuur mogen kruipen van deze grensverleggende berline!

{"fr":"Lucid Air électrique roulant sur une route de campagne sous un ciel nuageux.","nl":"Elektrische Lucid Air die op een landelijke weg rijdt onder een bewolkte lucht."}
{"fr":"Voiture Lucid Air électrique roulant sur route boisée à grande vitesse.","nl":"Elektrische Lucid Air auto snel rijdend op een bosweg."}

"De Lucid Air is ongelooflijk ruim voor zijn formaat, even comfortabel als dynamisch, en rijdt vooral heel erg ver op een volle batterij. Het is gewoonweg de meest volmaakte elektrische auto op de markt."

De Lucid Air is sinds 2021 op de markt en is sindsdien nog maar amper veranderd. Kan een elektrische berline van bijna 4 jaar oud nog concurreren met de nieuwste en beste batterij-auto’s? Het is eindelijk tijd om daar achter te komen, want we konden kennismaken met de instapversie van de Amerikaan: de Lucid Air ‘Pure’.

Advertentie
Advertentie

Design

Elektrische auto voor en door een andere markt

De Lucid Air ziet er nog steeds uit als een ruimteschip. Om te beginnen omdat we hem nog vrijwel nooit tegenkomen op onze wegen, maar ook omdat hij lang, breed en laag is. Zijn proporties doen hem imposanter lijken dan hij in werkelijkheid is: de elektrische berline meet namelijk 4,975 m lang, 1,936 m breed en 1,417 m hoog. Dat maakt hem ongeveer even groot als een Mercedes EQE, E-Klasse, een Volkswagen ID.7 of een Audi A6 e-tron.

Maar de Lucid is gestroomlijnder dan al deze modellen, inclusief de gloednieuwe berline van Audi! De Air doet zijn naam eer aan met tal van aerodynamische designelementen, inclusief een lijn die van onder de lichtsignatuur tot over de hele breedte van de auto loopt. Dat levert een luchtweerstandscoëfficiënt op van slechts 0,197! Daarmee heeft de berline van Lucid niet enkel een bijzonder uiterlijk, maar is hij ook gestroomlijnder dan al zijn rivalen! En dat is goed nieuws voor het rijbereik.

Ook in het interieur heerst er een atypische sfeer, met in het bijzonder een nogal ongewoon dashboard. Je hebt het gevoel aan boord te zitten van een speciale auto, vooral dankzij de vele details die doorheen het interieur verstopt zitten. Je komt er diverse beren tegen, de mascotte van Lucid’s geboorteplaats Californië, en coördinaten op de dorpels die staan voor de plaatsen die de inspiratie vormden voor de kleur- en materiaalcombinaties die in alle Lucids te vinden zijn.

Materialen die trouwens allemaal van de hoogste kwaliteit zijn. Er is vrijwel geen plastic te vinden aan boord, zelfs niet in het onderste gedeelte van het interieur en het dashboard. Als kers op de taart zijn al deze mooie materialen ook nog eens piekfijn geassembleerd: er is niets dat overmatig beweegt, kraakt of piept, zelfs na de 11.500 km die ons testmodel reeds had afgelegd (en testwagens hebben doorgaans een zwaarder leven…). De Lucid Air is echt een premium wagen, zelfs bijna een luxewagen, ook op technologisch vlak.

Beleving

Grote schermen en net genoeg knoppen

De schermen van de Lucid Air dragen ook bij aan de premium en bijzondere beleving aan boord. Er zijn er twee: een gigantisch driedubbel zwevend paneel van 34 inch dat de bestuurder omringt, de zogenaamde ‘Glass Cockpit’, en een tweede, uitschuifbaar bedieningsscherm dat het ‘Pilot Panel’ wordt genoemd. Beide schermen werken snel, bieden een mooie resolutie en zijn gemakkelijk in gebruik dankzij een minimalistisch infotainmentsysteem dat helder en intuïtief is opgebouwd. Beide schermen zijn ook met elkaar in verbinding, wat het gebruik ervan nog gemakkelijker maakt. Maar foutloos is de digitale ervaring niet.

De Lucid Air heeft bijvoorbeeld enkel (draadloze) Apple CarPlay-connectiviteit. Android Auto ontbreekt dus, en hoewel het mogelijk is om veel informatie weer te geven op het Pilot Panel, vind je er ook niet alles wat je wil. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om tegelijkertijd de multimedia op het ene scherm te tonen en de navigatie op het andere. Een groot probleem is dit gelukkig niet. Lucid is ook zo slim geweest om zijn elektrische berline niet volledig te ontdoen van fysieke knoppen. Er zijn er nog net genoeg aanwezig om de temperatuur en de ventilatie te regelen, en het volume van de radio.

(Veel) ruimer dan hij lijkt

Je zou het niet zeggen, maar de Lucid Air heeft een wielbasis van ‘slechts’ 2,96 m. Dat is niet klein, maar de zitruimte op de achterbank doet een nog veel grotere afstand tussen de wielen vermoeden! Ondanks afmetingen die hem eerder in het segment van de BMW 5 Reeks, i5 of Mercedes E-Klasse plaatsen, is de Air minstens even ruim als een BMW 7 Reeks, i7 of een Mercedes EQS of S-Klasse. De ruimte van een luxelimousine dus, en dan hebben we het over de versies met lange wielbasis!

Toch is er ook niet beknibbeld op de kofferruimte, met een laadvolume van 627 liter. De kofferklep is groot, maar niet per se erg praktisch. Een achterklep zou nog handiger geweest zijn. Gelukkig maakt de Lucid Air veel goed met zijn frunk van maar liefst 283 liter. Dat is een van de grootste frunks die je kan hebben in een elektrische auto, over alle segmenten heen! De frunk is zelfs groter én gemakkelijker toegankelijk dan de koffers van sommige stadswagens. In totaal, met de achterbank neergeklapt, biedt de Lucid Air een laadvolume van maximaal 1.835 liter. Dat is zelfs beter dan de Volkswagen ID.7… Tourer!

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Tot 960 km autonomie of 920 kW (1.251 pk) en 1.430 Nm!

Lucid heeft 4 versies van zijn Air in de aanbieding in 2025. Als instapmodel is er onze Pure, die een enkele motor achteraan heeft van 325 kW (442 pk) en 550 Nm koppel. Daarmee sprint de grote berline al in 4,7 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 200 km/u. Een batterij van 88 kWh zorgt voor de nodige stroom, waarmee de Lucid Air Pure een WLTP-autonomie tot 747 km haalt. Is die plat, dan kan de Amerikaan snelladen tot 210 kW. Genoeg om tot 400 km te recupereren in 20 minuten.

De Lucid Air heeft ook een Touring-versie met twee motoren, die over 462 kW (628 pk) en 1.200 Nm koppel beschikt en daarmee in 3,6 seconden van 0 tot 100 km/u sprint en doorgaat tot 225 km/u. Zijn batterij van 96 kWh levert hem een autonomie op tot 794 km. Het laadvermogen van deze versie is ook iets hoger: tot 250 kW, eveneens goed voor 400 km rijbereik in 20 minuten.

Veruit de meest efficiënte versie van de Amerikaanse berline is echter de Lucid Air Grand Touring. Die heeft eveneens twee motoren, maar dan met een totaal vermogen van 611 kW (831 pk) en 1.200 Nm. Daarmee sprint de Air in slechts 3,2 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 270 km/u. Maar belangrijker is dat die motoren worden gevoed door een enorme batterij van 117 kWh, waarmee de Lucid Air een maximale autonomie van 960 km haalt! Het grootste rijbereik van alle elektrische auto’s die vandaag op de markt zijn. Zijn laadvermogen klimt ook tot een maximum van 300 kW. 400 km autonomie bijtanken duurt daarmee nog maar 16 minuten.

Tenslotte is er ook nog een extreem sportieve versie van de Lucid Air: de Sapphire. Die heeft drie elektromotoren die in totaal tot 920 kW (1.251 pk) en 1.430 Nm koppel opwekken! De 0-100 km/u wordt daarmee verpletterd in amper 2 seconden en de topsnelheid bedraagt 300 km/u. Deze ultieme versie heeft eveneens een batterij van 118 kWh, waarmee je nog steeds een genereuze autonomie van 694 km moet kunnen halen. De Lucid Air Sapphire heeft niet enkel een gigantisch vermogen, hij krijgt ook een grondig aangepast onderstel om zijn dynamiek op hetzelfde niveau als zijn pk’s te brengen.

Alle versies van de Lucid Air hebben trouwens een boordlader die tot 22 kW aan wisselstroom kan verwerken.

Toonbeeld van efficiëntie

Zoals gezegd, hebben wij de Lucid Air gedurende een week kunnen testen in zijn meest ‘basic’ versie: de Pure. In totaal hebben we er 925 km mee afgelegd en over die afstand een gemiddelde van 17,9 kWh/100 km verbruikt. We konden ook een minimum van 16,7 kWh/100 km en een maximum van 18,9 kWh/100 km kunnen aflezen, afhankelijk van de route. Kilometers die we vooral op de snelweg hebben afgelegd, het favoriete speelterrein van de Air, en bij een ideale temperatuur van 20 graden Celsius. Dat is meer dan de 13,7 kWh/100 km die Lucid belooft, maar met ons verbruik kan je nog steeds gemakkelijk 450 tot 500 km afleggen voor je naar een laadpaal moet zoeken. Niet slecht, zeker voor een grote berline met een batterij van ‘slechts’ 88 kWh!

Sterker nog: we hebben nog nooit zo weinig verbruikt over een lange afstand, behalve met de VW ID.7, die nog iets minder verbruikte, maar dan ook op een gunstigere route. Dit verbruiksniveau zien we maar zelden verschijnen, en dan nog meestal achter het stuur van veel kleinere en minder luxueuze modellen. Wat betekent dit in de praktijk? Een rit van Brussel naar de kust en terug, zonder zelfs maar te moeten denken aan opladen en thuiskomen met nog 20% op overschot. Laadpaalstress hoort met dit soort auto simpelweg tot de verleden tijd. En het goede nieuws is dat de Lucid Air niet enkel op vlak van autonomie voor plezier zorgt.

Dynamische en comfortabele GT

De Lucid Air rijdt als een echte GT, die zowel uitblinkt op vlak van comfort en dynamiek. Denk aan een kruising tussen de Porsche Taycan en de Mercedes S-Klasse (of eerder EQS), zonder even dynamisch te zijn als de eerste, of even comfortabel als de andere. Om te beginnen krijg je als bestuurder een uitstekende rijpositie. Daarnaast heeft zelfs de Pure al een vermogen van 325 kW (442 pk) en 440 Nm, waarmee hij verre van langzaam is: al in minder dan 5 seconden bereik je de 100 km/u. Dat vermogen komt allemaal van de achterwielen, en dat merk je! De Lucid Air Pure voelt nooit onderstuurd aan in de bochten, integendeel. Zijn besturing is voldoende scherp en precies, terwijl de ophanging de rolneigingen tot een minimum beperkt en voor veel stabiliteit zorgt in de bochten. De Lucid Air Pure weegt dan ook ‘slechts’ 2.070 kg, met een perfecte 50:50 gewichtsverdeling.

De Lucid Air staat dus vrij dynamisch op zijn pootjes, maar de ophanging slaagt er ook in om de imperfecties van het wegdek goed glad te strijken. Het is geen vliegend tapijt, maar het scheelt ook niet veel. Het interieur is ook goed gedempt, op enkele windgeluiden na, die vooral op de snelweg doordringen tot in het interieur. Zelfs de airco kan soms de stilte aan boord verstoren. Of heeft de Amerikaanse berline gewoon zo’n goede geluiddemping dat elk klein geluidje des te meer opvalt? Een vraag die we ons doorgaans enkel aan boord van Britse luxemodellen met een ‘B’ of een dubbele ‘R’ stellen. Het moge dus duidelijk zijn dat kilometers afmalen achter het stuur van de Lucid Air een waar plezier is, en dat ongeacht waar je ze aflegt. Op de snelweg beschikt de Amerikaan over uitstekende rijhulpmiddelen die de bestuurder bijstaan, zonder de overige passagiers te storen. En in de stad schittert hij dankzij een uitstekende kalibratie van zijn eenpedaalmodus.

Prijs

Hoeveel kost de Lucid Air 2025 in Europa?

Helaas heeft Lucid de Air nog steeds niet gelanceerd in België… Het merk is wel al meerdere jaren aanwezig in Europa, meer bepaald bij onze Nederlandse en Duitse buren. De Pure-versie van de Air beschikbaar vanaf 85.000 euro in Duitsland en vanaf 88.000 euro in Nederland. De prijzen van de Touring beginnen bij 99.900 euro (DE) of 102.900 euro (NL). De Lucid Air Grand Touring is verkrijgbaar vanaf 129.900 euro (DE) of 132.900 euro (NL). Tenslotte heeft de ultieme Sapphire-versie een prijs van 250.000 euro in Duitsland en 255.000 euro in Nederland.

Ons testexemplaar kwam inclusief opties uit op iets meer dan 100.000 euro. Dat is duurder dan een Audi A6 e-tron, BMW i5 of een Mercedes EQE, modellen die ongeveer even groot zijn. Maar het is ook een stuk goedkoper dan een BMW i7 of Mercedes EQS, die qua binnenruimte en prestaties veel dichter in de buurt komen. Bovendien komt geen enkel van deze modellen in de buurt van de autonomie van de Lucid Air. Het blijft echter jammer dat het model nog steeds niet beschikbaar is in België, dan had hij ongetwijfeld in onze top 5 van elektrische berlines gestaan. We hopen echter dat hij snel onze kant uitkomt, gezien zijn verschijning op het Autosalon van Brussel…

Verdict

Ongelooflijk ruim voor zijn formaat, even comfortabel als dynamisch, en vooral een enorme autonomie. Ook vandaag, 4 jaar nadat hij in productie ging, blijft de Lucid Air de beste elektrische auto op vlak van autonomie en van packaging. Zijn concurrenten zijn er zeker in geslaagd om hun achterstand te verkleinen, maar op deze twee gebieden is er niemand die hem evenaart. En helaas voor hen gaat Lucid het kunstje nog eens herhalen met zijn SUV Gravity! Is de lancering van dit tweede model eindelijk de gelegenheid voor het merk om zich ook in België te vestigen?

Advertentie
Advertentie