De Lucid Air is sinds 2021 op de markt en is sindsdien nog maar amper veranderd. Kan een elektrische berline van bijna 4 jaar oud nog concurreren met de nieuwste en beste batterij-auto’s? Het is eindelijk tijd om daar achter te komen, want we konden kennismaken met de instapversie van de Amerikaan: de Lucid Air ‘Pure’.
Design Lucid Air
Elektrische auto voor en door een andere markt
De Lucid Air ziet er nog steeds uit als een ruimteschip. Om te beginnen omdat we hem nog vrijwel nooit tegenkomen op onze wegen, maar ook omdat hij lang, breed en laag is. Zijn proporties doen hem imposanter lijken dan hij in werkelijkheid is: de elektrische berline meet namelijk 4,975 m lang, 1,936 m breed en 1,417 m hoog. Dat maakt hem ongeveer even groot als een Mercedes EQE, E-Klasse, een Volkswagen ID.7 of een Audi A6 e-tron.
Maar de Lucid is gestroomlijnder dan al deze modellen, inclusief de gloednieuwe berline van Audi! De Air doet zijn naam eer aan met tal van aerodynamische designelementen, inclusief een lijn die van onder de lichtsignatuur tot over de hele breedte van de auto loopt. Dat levert een luchtweerstandscoëfficiënt op van slechts 0,197! Daarmee heeft de berline van Lucid niet enkel een bijzonder uiterlijk, maar is hij ook gestroomlijnder dan al zijn rivalen! En dat is goed nieuws voor het rijbereik.
Ook in het interieur heerst er een atypische sfeer, met in het bijzonder een nogal ongewoon dashboard. Je hebt het gevoel aan boord te zitten van een speciale auto, vooral dankzij de vele details die doorheen het interieur verstopt zitten. Je komt er diverse beren tegen, de mascotte van Lucid’s geboorteplaats Californië, en coördinaten op de dorpels die staan voor de plaatsen die de inspiratie vormden voor de kleur- en materiaalcombinaties die in alle Lucids te vinden zijn.
Materialen die trouwens allemaal van de hoogste kwaliteit zijn. Er is vrijwel geen plastic te vinden aan boord, zelfs niet in het onderste gedeelte van het interieur en het dashboard. Als kers op de taart zijn al deze mooie materialen ook nog eens piekfijn geassembleerd: er is niets dat overmatig beweegt, kraakt of piept, zelfs na de 11.500 km die ons testmodel reeds had afgelegd (en testwagens hebben doorgaans een zwaarder leven…). De Lucid Air is echt een premium wagen, zelfs bijna een luxewagen, ook op technologisch vlak.
Beleving Lucid Air
Grote schermen en net genoeg knoppen
De schermen van de Lucid Air dragen ook bij aan de premium en bijzondere beleving aan boord. Er zijn er twee: een gigantisch driedubbel zwevend paneel van 34 inch dat de bestuurder omringt, de zogenaamde ‘Glass Cockpit’, en een tweede, uitschuifbaar bedieningsscherm dat het ‘Pilot Panel’ wordt genoemd. Beide schermen werken snel, bieden een mooie resolutie en zijn gemakkelijk in gebruik dankzij een minimalistisch infotainmentsysteem dat helder en intuïtief is opgebouwd. Beide schermen zijn ook met elkaar in verbinding, wat het gebruik ervan nog gemakkelijker maakt. Maar foutloos is de digitale ervaring niet.
De Lucid Air heeft bijvoorbeeld enkel (draadloze) Apple CarPlay-connectiviteit. Android Auto ontbreekt dus, en hoewel het mogelijk is om veel informatie weer te geven op het Pilot Panel, vind je er ook niet alles wat je wil. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om tegelijkertijd de multimedia op het ene scherm te tonen en de navigatie op het andere. Een groot probleem is dit gelukkig niet. Lucid is ook zo slim geweest om zijn elektrische berline niet volledig te ontdoen van fysieke knoppen. Er zijn er nog net genoeg aanwezig om de temperatuur en de ventilatie te regelen, en het volume van de radio.
(Veel) ruimer dan hij lijkt
Je zou het niet zeggen, maar de Lucid Air heeft een wielbasis van ‘slechts’ 2,96 m. Dat is niet klein, maar de zitruimte op de achterbank doet een nog veel grotere afstand tussen de wielen vermoeden! Ondanks afmetingen die hem eerder in het segment van de BMW 5 Reeks, i5 of Mercedes E-Klasse plaatsen, is de Air minstens even ruim als een BMW 7 Reeks, i7 of een Mercedes EQS of S-Klasse. De ruimte van een luxelimousine dus, en dan hebben we het over de versies met lange wielbasis!
Toch is er ook niet beknibbeld op de kofferruimte, met een laadvolume van 627 liter. De kofferklep is groot, maar niet per se erg praktisch. Een achterklep zou nog handiger geweest zijn. Gelukkig maakt de Lucid Air veel goed met zijn frunk van maar liefst 283 liter. Dat is een van de grootste frunks die je kan hebben in een elektrische auto, over alle segmenten heen! De frunk is zelfs groter én gemakkelijker toegankelijk dan de koffers van sommige stadswagens. In totaal, met de achterbank neergeklapt, biedt de Lucid Air een laadvolume van maximaal 1.835 liter. Dat is zelfs beter dan de Volkswagen ID.7… Tourer!