Zhejiang Geely Holding Group, de Chinese eigenaar van Volvo Cars, begon met Lynk & Co in 2015. Het merk mikt op een jong en geconnecteerd imago, op autodelen en op onlinediensten. Vorig jaar verwierf Volvo Cars 30% van de aandelen van Lynk & Co. Het Chinese zustermerk Geely bezit 50%, en de Zhejiang Geely Holding Group heeft de overige 20% in handen.
Gent
Volvo laat nu officieel weten dat het de modellen van Lynk & Co vanaf eind volgend jaar in zijn fabriek in Gent wil bouwen, zoals we eerder berichtten. “We zien heel wat potentieel voor dit nieuwe merk op de Europese markt en ondersteunen Lynk & Co graag met Volvo’s technologische en industriële expertise”, zegt Volvo-CEO Håkan Samuelsson.
Gemeenschappelijk platform
De komst van Lynk & Co naar Gent betekent niet alleen goed nieuws voor de werkgelegenheid (momenteel werken er 5.000 mensen in de fabriek in Gent), maar ook voor de productiekosten: het volume en de schaalvoordelen gaan naar omhoog. De Chinese modellen die in België worden gebouwd, staan namelijk op het Compact Modular Architecture-platform (CMA) van Volvo, dat ook gebruikt wordt door de XC40.
Sinds 1965
De Gentse fabriek bouwt al sinds 1965 Volvo’s en is naast het Zweedse Göteborg een van de twee productiesites van Volvo in Europa. In België bouwt het Zweedse merk momenteel de XC40, de V40 en V40 Cross Country, en de S60. De gloednieuwe V60, die in februari werd onthuld, zal er ook van de band rollen. Vanaf eind 2019 vullen de eerste Lynk & Co-modellen de lijst van “made in Belgium”-modellen aan.