De discussies rond de brexit slepen al maanden aan. Als het Verenigd Koninkrijk op 29 maart uit de Europese Unie stapt zonder akkoord (de zogenaamde “no deal”), dan zou dat de autosector de nodige kopzorgen baren. “Een dergelijke brexit zou een catastrofale impact kunnen hebben op de Europese auto-industrie”, schreef Erik Jonnaert van de Europese sectorfederatie van autoconstructeurs ACEA vorige maand in een open brief. “We kunnen zonder twijfel stellen dat er geen enkele andere industrie zo nauw geïntegreerd is als de Europese auto-industrie.”

Extra kosten

De ACEA geeft als concreet voorbeeld de 1.100 vrachtwagens die elke dag het Kanaal oversteken om onderdelen van toeleveranciers op het vasteland naar auto- en motorfabrieken in Groot-Brittannië te brengen. “Na de brexit zouden zelfs korte vertragingen aan de douane al voor enorme logistieke problemen kunnen zorgen die de productie verstoren en stevige kosten met zich meebrengen”, waarschuwt ACEA. Als er een onderdeel niet op tijd is, loopt het volledige productieproces het risico om verstoord te worden.

Administratieve problemen

Het uitblijven van een akkoord zou ook de administratieve formaliteiten aanzienlijk kunnen doen verhogen, met “duizenden nieuwe documenten die moeten worden ingevuld” en “nieuwe homologatieprocedures die moeten worden uitgewerkt”. En ook dat brengt aanzienlijke extra kosten met zich mee.

Douanerechten

Volgens de Wereldhandelsorganisatie (WHO) zijn er zonder akkoord ook douanerechten van toepassing, met name 10 procent, op alle auto’s die tussen de Britse en Europese markt worden uitgewisseld. “De winstmarges in onze sector liggen duidelijk lager dan 10 procent. De extra kosten zullen moeten worden doorgerekend aan de klanten of gedragen door de constructeurs”, waarschuwt Jonnaert nog.

Vorig jaar werd 54 procent van de autoproductie in Groot-Brittannië uitgevoerd naar de Europese Unie. Jaguar Land Rover opende recent nog een fabriek in Slovakije om minder afhankelijk te zijn van zijn productie op Britse bodem.