Het minibusje is de beste auto ter wereld. Welke andere auto biedt plek voor 7 of 8 personen in alle comfort, met alle luxe die je maar wil en nog steeds voldoende ruimte over voor alle bagage en accessoires, vooral als er kinderen mee moeten? Zelfs de grootste SUV’s verbleken bij het praktische gemak dat een minibusje biedt. De Duitse tuner Manhart is eindelijk ook tot dat besef gekomen en heeft besloten de BMW M’s en Audi RS’en even met rust te laten om zich te richten op de Mercedes V-Klasse.
AMG-look
Manhart is niet het enige bedrijf dat minibusjes als de V-Klasse personaliseert, er bestaat een hele industrie die gespecialiseerd is in het nog luxer maken van bestelwagens en personenbusjes. De Duitse tuner heeft op zijn sterktes gespeeld en de V-Klasse wat sportiever doen ogen, “bijna als een AMG”.
Daarvoor werd de hulp ingeroepen van TopCar Design, dat de V-Klasse een carbon bodykit heeft aangemeten met een nieuwe voorbumper met honingraatgrille en extra LED-lichten, een motorkap met twee vinnen net als AMG heeft en een nieuwe achterbumper met een “geïmpliceerde” diffusor en vier uitlaatpijpen, eveneens in AMG-look. De Manhart V 350 rolt op dikke 20-inch velgen die in het zwart gespoten zijn, terwijl de koets met 25 mm is verlaagd dankzij sportveren van H&R. Tenslotte zijn er nog nieuwe zijschorten en wielkastverbreders om alles goed te doen passen.
Net dat beetje potenter
Onder de motorkap veranderde ook het een en ander. Waar de standaard V 300 d 239 pk en 500 Nm puurt uit zijn 2 liter-diesel (al spreekt Manhart nog over de oude 2,2-liter), gaat de Manhart V 350 tot 280 pk en 585 Nm! Niet slecht voor een viercilindertje. Prestatiecijfers krijgen we niet, standaard gaat de V 300 d in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 220 km/u. Vermoedelijk is die sprinttijd nu gezakt tot zo’n 7 seconden.
Het slechte nieuws? Deze kit is niet goedkoop. Voor de achterbumper met carbon diffusor alleen al betaal je zo’n 4.000 euro! Alles samengeteld kan je meer dan 20.000 euro uitgeven om jouw V-Klasse er te doen uitzien zoals het exemplaar op de foto’s... en dan is het interieur nog standaard. Misschien is het dan beter om de zaken omgekeerd aan te pakken.