De derde generatie Ford Kuga verscheen in 2020 op onze wegen en breidde zijn gamma al snel uit met heel wat verschillende versies. Naast zijn motorisaties op benzine en diesel die we bij zijn lancering leerden kennen, werd de Kuga namelijk bijna meteen geëlektrificeerd met niet enkel een Full Hybrid-motorisatie, maar ook een populaire plug-inhybride. Naast de ontwikkeling van zijn aandrijflijnen heeft de Kuga doorheen zijn carrière ook zijn catalogus uitgebreid met nieuwe pakketten (zoals het Black Package) en nieuwe uitrustingsniveaus. Naast de traditionele Titanium, ST-Line, ST-Line X en Vignale is er nu ook bijvoorbeeld een interessante Graphite Tech Edition toegevoegd aan het gamma.

Welke motorisatie moet je kiezen?

Laten we voor onze ‘ideale’ Kuga beginnen met zijn motor. Rekening houdend met de huidige markttrends in België (met in het bijzonder de terugval van diesel tot minder dan 10% van de nieuwe inschrijvingen), maar ook met de efficiëntie van de hybride aandrijflijn die Ford heeft ontwikkeld en die voor een zeer beperkte meerkost wordt aangeboden, neigen we naar een geëlektrificeerde motorisatie. De keuze zal daarbij vooral afhangen van jouw positie binnen de Belgische markt: als particulier zouden we eerder voor de Full Hybrid (2.5 FHEV) kiezen. De plug-inhybride (2.5 PHEV) is dan weer interessanter als zelfstandige of als bedrijf. Want hoewel de fiscale regels voor bedrijfswagens afgelopen zomer zijn aangepast, zijn de kosten van een plug-inhybride vandaag nog steeds 100% fiscaal aftrekbaar tot eind 2024.

Hybride Kuga vanaf 42.480 euro

Concreet, als we in de huid van een particuliere klant kruipen, geeft dat ons een vanafprijs van 42.480 euro. Voor deze prijs krijg je een Kuga Titanium met zijn 2.5 FHEV-motor. Ter vergelijking: de equivalente Kuga diesel met voorwielaandrijving en een automaat (2.0 EcoBlue 120 A8) kost 42.030 euro. Zoals we al zeiden: gezien het kleine verschil tussen beide versies is het slimmer om voor de hybride te kiezen, die minder wordt geviseerd. Vooral omdat het rijgedrag zeer aangenaam is en het benzineverbruik zeer redelijk blijft (wij haalden ongeveer 6 l/100 km tijdens onze test).

En als professional? De basisprijs van de Kuga PHEV, eveneens als Titanium, ligt vast op 45.650 euro. Opnieuw een redelijke meerprijs ten opzichte van een gewone verbrandingsmotor, en een verschil dat ruimschoots wordt goedgemaakt door de meer interessante aftrekbaarheid. Bovendien kan je met de plug-inhybride het verbruik doen zakken tot (ruim) onder de 5 l/100 als je regelmatig de batterij oplaadt. Dan geniet je van een zestigtal kilometer volledig elektrisch rijden.

Welk uitrustingsniveau?

Het goede nieuws is dat je bij de Kuga altijd een royale standaarduitrusting krijgt, ook bij de instapversie Titanium (automatische airco in twee zones, Sync 3-infotainment met Apple CarPlay/Android Auto en navigatie, achteruitrijcamera, keyless entry en go, 17-inch lichtmetalen velgen, enz.). Ook zijn er standaard al heel wat praktische snufjes aanwezig voor gezinsgebruik, zoals de verschuifbare achterbank. Bovendien verplicht Ford je niet om te kiezen voor een duurder uitrustingsniveau om van hoogwaardige opties te genieten. Vanaf de Titanium kan je de Kuga al goed aankleden voor een schappelijke prijs met het Technology Pack (1.690 euro) en het Driver Assistance Pack (1.700 euro). Met het eerste krijg je onder meer adaptieve lichten (Ford Dynamic Full LED) en een head-up display. Het Driver Assistance-pakket geeft je dan weer een volledig arsenaal aan moderne rijhulpmiddelen zoals een dodehoekmonitor, adaptive cruise control met fileassistent, een parkeerhulp, een camera vooraan en nog de slimme plastic lipjes die uitklappen om de deuren te beschermen wanneer je ze opent. Desgewenst kan je ook nog kiezen voor het Winterpakket (680 euro). Daarmee krijg je onder meer verwarmde zetels (voor- en achteraan) en een verwarmd stuurwiel, maar ook een van de specialiteiten van Ford: een elektrische voorruitverwarming. Het is echter niet mogelijk om te kiezen voor het recente Black Package met zijn duistere sportieve look (zwarte 20-inch velgen, zwart zak, zwarte badges, enz.) met de Titanium-uitvoering. Dit pakket is enkel beschikbaar (voor 2.470 euro) op de Kuga ST-Line X en de Graphite Tech Edition.

ST-Line, Graphite Tech Edition of toch de Vignale?

Met onze drie optiepakketten op zak, komt onze ‘ideale’ Kuga Titanium op 46.550 euro als FHEV en 49.720 euro als PHEV. Een zeer interessante prijs/uitrustingsverhouding. Wil je een nog wat sportievere look (maar ook een stijvere demping), dan kan je dezelfde pakketten ook aanvinken op de ST-Line. Dan stijgen de prijzen naar respectievelijk 48.250 euro en 51.420 euro. De recente Graphite Tech Edition (die standaard al de Technology- en Driver Assistance-pakketten meekrijgt, naast een sportieve look met 19-inch donkergrijze velgen) wordt dan weer aangeboden vanaf 50.530 euro als FHEV en 53.700 euro als PHEV. Prijzen die bijna overeenkomen met de topversie van het gamma, die een meer klassieke uitdossing heeft: de Vignale (49.880 euro en 53.050 euro).

Private lease of financiële renting?

Tenslotte biedt Ford voor de volledigheid nog verschillende alternatieven voor de klassieke aankoopformule. Voor particulieren is het bijvoorbeeld mogelijk om te kiezen voor een ‘private lease’. Met de Kuga Full Hybrid Titanium die we hebben gekozen, kan je dan rekenen op een maandelijkse prijs van 485 euro inclusief btw. Voor professionals heeft Ford al een rijkelijk uitgeruste Kuga PHEV (ST-Line X + Black Package Edition) vanaf 409 euro exclusief btw/maand in financiële renting, of 615 euro exclusief btw/maand in operationele lease.