Shanghai was dit jaar een belangrijke beurs voor nieuwe elektrische wagens. Na de Polestar 4, MG Cyberster, BMW i7 M70, Smart #3, Mercedes-Maybach EQS SUV en de Volkswagen ID.7 heeft Maserati er ook zijn Grecale op batterijen voorgesteld. Die krijgt dezelfde designtrekjes als de GranTurismo Folgore, met specifieke bumpers velgen en een eigen grille. Aan boord lijkt alles echter quasi identiek aan het interieur van de versies met verbrandingsmotor, met andere woorden: ultramodern.



410 kW (557 pk), 4,1 s, 105 kWh en 500 km autonomie

Wat ons vooral interesseert, zijn de technische details die Maserati heeft aangekondigd! In tegenstelling tot de elektrische GranTurismo heeft de Grecale Folgore 'slechts' twee elektromotoren van 205 kW, voor een totaal van 410 kW (557 pk) en 820 Nm aan koppel. Met dit vermogen kan de SUV in 4,1 seconden van 0-100 km/u sprinten en haalt hij een topsnelheid van 220 km/u! De motoren worden gevoed door een batterij van 105 kWh, waarmee een autonomie van 500 km mogelijk zou moeten zijn. Het mag dan ook niet verbazen dat hij 2,48 ton op de weegschaal legt...



Bovenaan het gamma?

Nog een verschil met de GT is de 400 V-architectuur van de Grecale Folgore, die zijn maximale laadvermogen beperkt tot 150 kW bij gelijkstroom, met wel nog 22 kW aan een gewone laadpaal. Toch is het voldoende om in 30 minuten tijd van 20 tot 80% op te laden aan een snellader. Dan blijven enkel nog de lanceringsdatum en de prijzen over, die we allebei nog niet kennen. Maar met meer vermogen dan de Trofeo met zijn 530 pk sterke Nettuno-V6, kunnen we ons inbeelden dat de prijs van de Folgore ook hoger zal uitvallen dan de €116.100 die je minstens betaalt voor de krachtigste benzineversie...