Iets meer dan een jaar na de eerste schetsen is de Maserati Project 24 eindelijk in levenden lijve onthuld in Californië. Hij gaat voortaan door het leven als MCXtrema en is dan ook de meest extreme versie van de MC20. Zo extreem dat hij 60 cm langer is dan die laatste, voor een lengte van 5,2 m, terwijl hij zijn passagierszetel verliest en dus een eenzitter is geworden! Zo extreem zelfs dat hij niet op de openbare weg gebruikt kan worden, maar enkel op het circuit. En als je een blik werpt op zijn technische fiche, dan begrijp je waarom.



Nettuno-V6 van 730 pk voor zo'n 1.300 kg

Onder dit carbon koetswerk schuilt een monocoque-chassis dat uit hetzelfde materiaal is opgetrokken. Het resultaat: deze extreme Italiaan legt maar 1,3 ton op de weegschaal. Net als de MC20 maakt deze MCXtrema gebruik van de fameuze 3-liter Nettuno-V6 die door Maserati zelf is ontwikkeld. In dit geval levert de motor echter 730 pk en 730 Nm aan koppel! Een vermogen dat exclusief naar de achterste slicks wordt gestuurd via een sequentiële 6-versnellingsbak en een mechanisch sperdifferentieel.



62 exemplaren, reeds uitverkocht

Qua veiligheid kan het model rekenen op carbonkeramische remschijven en, indien die niet zouden volstaan, een rolkooi en een 6-puntsharnas, beide goedgekeurd door de FIA. Zoals beloofd bij zijn aankondiging in juli 2022, worden er slechts 62 exemplaren gebouwd, hetzelfde aantal als de legendarische Maserati MC12. En net als bij die MC12 hebben alle 62 exemplaren van de MCXtrema al een eigenaar gevonden, zelfs nog voor de start van de productie.