Maxus kwam in 2020 naar ons land als aanbieder (en pionier) van elektrische bedrijfsvoertuigen met de oude EV80 en tegenwoordig vooral de eDeliver3, eDeliver9 en de nieuwe eDeliver7, die de concurrentie aangaat met onder meer de Ford E-Transit Custom en de toekomstige elektrische VW Transporter. Maar het Chinese merk, dat ingevoerd wordt door Astara en tot dezelfde SAIC-groep behoort als MG, wil nu ook particuliere klanten verleiden. Het begon met het elektrische minibusje Mifa 9, nu komt er nog een tweede model bij: de eUNIQ6, een volledig elektrische gezins-SUV voor een scherpe prijs.



Bescheiden prestaties

De Maxus eUNIQ6 is 4,74 m lang, 1,86 m breed en heeft vijf zitplaatsen aan boord. Dankzij zijn grote formaat blijft er daardoor nog een kofferruimte over van 754 liter, waarmee het model zich zeer praktisch opstelt. De aandrijflijn is echter eerder bescheiden voor een SUV van dit formaat: een elektromotor van 130 kW (177 pk) en 310 Nm op de vooras, gevoed door een lithium-ionbatterij van 70 kWh. Dat levert een WLTP-autonomie op van ‘slechts’ 354 km, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 10,5 seconden en een topsnelheid van 160 km/u. De boordlader heeft een vermogen van 6,6 kW (en is dus waarschijnlijk eenfasig), snelladen kan van 30 tot 80% in 35 minuten. 

Scherpe prijs

Die bescheiden specs pareert de Maxus eUNIQ6 echter met een scherpe prijs van 39.990 euro, waarmee hij in aanmerking komt voor de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro in 2024. Daarmee is hij pakweg even duur als een instapversie van de kleinere Peugeot e-2008, Volvo EX30 of de nieuwe Renault Scénic E-Tech. Bovendien is de uitrusting steeds compleet, met lederen zetels, een panoramadak, elektrisch instelbare en verwarmde voorzetels, een elektrische kofferklep en een 10,4-inch infotainmentscherm met Apple CarPlay en Android Auto. Heel veel auto voor het geld, of zou je toch voor een bewezen maar compacter Europees merk of model gaan?