De 911 is een echt instituut. Het model verscheen voor het eerst in 1963 en heeft dus net zijn 60ste verjaardag gevierd. Maar zijn design is met geen dag verouderd en hij heeft zijn originele rondingen behouden. Onder de vertrouwde koets is de 911 in de loop der jaren echter grondig gemoderniseerd. We bekijken deze 8e generatie uit 2019 eens van naderbij.
Ronde vormen, kloppend hart achterin
De 911 heeft eerst en vooral een look die onmiddellijk herkenbaar is, met zijn ronde lijnen die worden versterkt door zijn al even ronde en uitpuilende koplampen. Deze 8e generatie behoudt grotendeels dezelfde bolle vorm als zijn voorgangers, maar dan met enkele nieuwe designdetails, zoals de elektrische en verzonken deurgrepen. De motor zit nog steeds achterin, achter de achteras, en het platform is geëvolueerd en bevat nu tot 70% aluminium, tegenover 37% voorheen. Toch is het gewicht met 55 kilo toegenomen, waardoor de basisversie net boven de grens van 1,5 ton uitkomt.
Naast de klassieke coupé telt de familie ook een Cabrio met een stoffen dak en een Targa-versie. Die laatste opent maar een deel van zijn (canvas) dak en behoudt een grote rolhoepel en een doorlopende achterruit, waardoor zijn coupélijn beter overeind blijft.
Teller recht voor je snuit
Het interieur van de 911 is modern, maar behoudt zijn aantrekkelijke centrale toerenteller die recht voor je neus staat. Hij wordt omringd door twee kleine multifunctieschermen, waardoor je zelf je gewenste rijgegevens kan instellen. Centraal op het dashboard staat een groot aanraakscherm van 10,9 inch. Sinds 2022 ondersteunt het multimediasysteem ook draadloos Apple CarPlay en Android Auto. Zoals steeds bij Porsche is de afwerking van een hoog niveau, al zijn er enkele matig uitziende plastics te vinden voor dit prijsniveau.
Symbolische achterbank
Of het nu een coupé, Cabrio of Targa is, de 911 is altijd een 2+2-zitter. De achterbank is daarbij symbolisch, maar daardoor niet per se onnuttig. Je kan hem namelijk ook gebruiken als laadruimte als aanvulling op de koffer vooraan, die iets kleiner is dan voordien (132 liter tegenover 145 voor de 911 ‘991’).
Van 385 tot 480 pk, maar (nog) geen hybridisering
De 911-familie telt heel wat leden! Tot op het niveau dat je soms het bos door de bomen niet meer ziet... Ze hebben echter allemaal iets gemeenschappelijk: tussen hun achterwielen zit een zescilinder-boxermotor op benzine, voorlopig nog zonder enige hybridisering. Die zit er echter aan te komen met de facelift van deze generatie, die in de loop van 2024 wordt verwacht.
Alle ‘klassieke’ versies van de 911 hebben twee turboladers en een cilinderinhoud van 3 liter. Dat levert 385 pk op in de Carrera en Carrera T, 450 pk in de Carrera S en zelfs 480 pk in de Carrera GTS die we al in detail hebben getest. De prestaties gaan van uitstekend (0-100 km/u in 4,2 seconden voor de instap-Carrera) tot indrukwekkend (0-100 km/u in 3,3 seconden voor de Carrera 4 GTS), met een topsnelheid die varieert van 291 tot 311 km/u. De GT3, GT3 RS, S/T, Turbo en Turbo S doen nog beter, maar deze specialere varianten verdienen een eigen test.
Het gros van de versies wordt geleverd met de uitstekende en supersnelle PDK-robotbak met dubbele koppeling en 8 versnellingen, maar de Carrera T en GTS kunnen ook worden uitgerust met een manuele zevenbak. Qua verbruik is het mogelijk om tussen de 9 en 10 l/100 km te blijven bij rustig rijden, maar reken op het dubbele (of nog meer...) als je er de zweep oplegt.
Scherp weggedrag het hele jaar door
De 911 is een bijzonder atletische zestiger. Het model onderscheidt zich met een duivelse precisie, zowel wat de besturing, de remmen en het chassis betreft, zelfs zonder de optionele meesturende achterwielen. Deze 8e generatie is zelfs nog een tandje scherper en gemakkelijker te besturen dan zijn voorganger. En vierwielaandrijving is mogelijk op elk vermogensniveau: het doet niets af aan de speelse balans van het chassis, maar het voorkomt wel dat je ter plaatse blijft trappelen als de grip ontbreekt.
Prijs Porsche 911
Hier begint het pijn te doen. Veel pijn, zelfs! De Belgische prijzen variëren van 129.963 euro voor de instapversie Carrera coupé, tot 173.334,62 euro voor de Carrera 4 GTS. Voor de Cabrio en de Targa moet je nog eens... 15.000 euro extra bijleggen. En elke versie heeft een zeer lange en prijzige optielijst. Een 911 is dus peperduur, maar hij behoudt ook een sterke restwaarde op de tweedehandsmarkt. Er is echter geen fiscaal vriendelijk hybride of elektrische versie: de CO2-uitstoot overschrijdt steeds de 200 g/km en beperkt de fiscale aftrekbaarheid voor zelfstandigen dus tot 40%.
Ons verdict
De 911 blijft een referentie onder de sportwagens, zonder het dagelijks comfort te verwaarlozen. Voor deze nieuwste generatie heeft Porsche de efficiëntie van het model verder verbeterd, waardoor hij meer dan ooit in staat is om de spreidstand te maken van drukke stadscentra naar het circuit. Een verbluffende veelzijdigheid, maar ook een waarvoor je een hoge prijs betaalt...