Een tekort aan brandstof schept nieuwe ideeën. Als antwoord op de stijgende brandstofprijzen, diversifiëren de constructeurs hun motorenaanbod. Op het salon van Tokio presenteert Mazda de nieuwe 3 met een hybride aandrijving of aardgasvariant.
Hybride
De hybride Mazda 3 is voorbehouden aan de Japanse markt en combineert een elektromotor met een tweeliter SkyActiv-benzine. De constructeur belooft behalve brandstofbesparingen ook prestaties van een goed niveau.
CNG
Mazda toont duidelijk dat het wil investeren in alternatieve brandstoffen. Dit concept gebruikt een dubbel brandstofcircuit: benzine en CNG (samengeperst aardgas). Dit laat toe om de gemiddelde CO2-uitstoot met ongeveer 30 procent te verminderen tegenover een gewone benzinemotor met dezelfde cilinderinhoud.
De mechaniek moest hiervoor wel aangepast worden, CNG verbrandt alleen onder hoge druk. Maar bij de SkyActiv-motor van Mazda wordt dit probleem al grotendeels opgelost door de zeer hoge compressieverhouding.