Bij de voorstelling van het concept Minagi op het autosalon van Genève in maart, was het meteen duidelijk dat Mazda meer in gedachten had dan een goedkope stijloefening. Dat blijkt nu ook: het Japanse merk heeft vandaag bevestigd dat dit model in productie gaat en de naam CX-5 draagt.
Nieuwe ontwerptaal
Met de CX-5 wijdt Mazda een nieuwe ontwerptaal in. Een goede zaak, want het vorige design had zijn beste tijd gehad en leidde vooral bij de Mazda 5 tot ingewikkelde vormen. De nieuwe, frisse stijl heet KODO – Soul of Motion en staat voor verfijnde, agressieve en atletische lijnen.
SKYACTIV
Onder deze cryptische naam schuilt een compleet programma motoren, transmissies, koetswerken en onderstellen die herzien werden voor meer dynamiek en minder verbruik. Mazda hield een klopjacht op overtollige kilo's. De CX-5 zou hiervoor enkele nieuwe technologiëen introduceren.
Binnenkort verkrijgbaar
De CX-5 laat niet lang meer op zich wachten. Hij debuteert in september 2011 op het salon van Frankfurt en maakt vanaf 2012 deel uit van het wereldwijde Mazda-gamma.