Wij gaan het hier niet opnieuw uitgebreid hebben over het succes van de SUV voertuigen. Want ondanks de kritieken en protesten die soms héél slecht beargumenteerd worden, is de belangstelling voor deze « 4x4 » (die zelfs vaak maar 4x2 zijn trouwens) niet aflatend. Een cijfer is meer waard dan een lange uitleg : in 2003, werden 25.000 eenheden verkocht op de 12 maanden. In 2007, had de markt er al 24.000 opgeslorpt van januari tot juni ! Net zoals het moet, is het de diesel motorisering die het leeuwendeel voor zichzelf opeist, met meer dan 90% van de verkopen. En op de resterende 10% vindt men er bijna enkel de Porsche Cayenne en de Lexus RX. Na de vakantie, zullen deze twee leaders een nieuwe spelbreker op hun weg vinden, namelijk de Mazda CX-7. Een SUV die sportief getypeerd is en die niet in diesel mee zal spelen aangezien Mazda voor zijn laatste baby enkel een benzine versie voorstelt. Waarom ? U vermoedt dat wij de vraag stelden, maar kregen geen bevredigend antwoord... Dat neemt niet weg dat de CX-7, tot eind 2008, enkel in benzine zal branden, punt aan de lijn.
Goed geprofileerd
Desondanks een maar weinig rationeel aanbod, dat trouwens het verkoopvolume zal beperken naar een mondsmaatje, gaan wij hier ons plezier niet boycotten aangezien de nieuwe CX-7 zich als een dynamische SUV voorstelt dat bekwaam is om echt rijplezier te veroorzaken. Bovendien duikt hij niet in de kaarten en herinnert zijn lijn her en der een zekere RX-8, onder andere qua wielspatborden vooraan. Ander kenmerkend element : de voorruit, die op 66 graden schuin afloopt, hetzij meer dan de andere zogezegde sportauto’s. Deze eigenschap geeft hem niet alleen een zeer slank voorkomen, maar ook buitengewone aërodynamische eigenschappen aangezien zijn coëfficiënt op 0,34 geplaatst werd. Goed op zijn wielen gesteund dankzij zijn brede wielbasis, geeft dit grote voertuig (toch 4,67 meters) nooit de indruk de anderen verpletteren.
Tekort aan koffer
Met een sportief buitenuitzicht, is de CX-7 het eveneens binnenin, met namelijk onder andere een dashboard met dubbel oogscherm en met rode/zwarte toerentellers. De versnellingspook (enkel manueel) die naar boven opgetrokken werd, valt perfect in de hand, maar ik sta toch altijd verstomd te zien dat een wagen van dit niveau zich afziet van de onmisbare diepteregeling van de stuurkolom. Jammer, want op dit ontwerptekort, heeft Mazda de dingen niet half gedaan. Naar perfectie strevend, gaan ze zelfs tot het verlagen van de zijdelingse instapdrempel om het onderste van onze broek niet vuil te maken bij het instappen.
Nogal ruim om achteraan twee (tot drie) volwassenen te ontvangen, moet de CX-7 zich daar tegenover tevreden stellen met een kofferinhoud van 455 liters. Wat nogal petieterig is, wetend dat een Skoda Roomster met zijn 4,20 meters 450 liters biedt. Slecht punt eveneens voor de laadhoogte van de kofferklep : ik ben erop aangelopen ! Daarentegen, respect voor de ingenieur die het Karakuri systeem op punt stelde. Dit systeem laat een uitgestrekte platte vloer toe via een slim vergrendelingsysteem dat in de kofferbekleding zit. Men komt zo tot een oppervlakte van 176 cm lang en 105 cm breed, wat toelaat bij Ikea langs te gaan zonder zich daarvoor zenuwachtig te maken.
Beter dan een Cayenne
Men legde reeds de nadruk tijdens de inleiding, de CX-7 is, ondanks zijn SUV status, geboren onder het teken van de sport. Toch hebben de Japanse ingenieurs erop gestaan om de geluiddemping te verzorgen. U hoort dus geen enkele zucht van de turbo, noch iets anders overigens. Men zou denken dat men zich in een limousine bevindt ! En het is pas bij het kietelen van de pedaal die onder de rechter voet zit, dat men zich het beschikbaar vermogen gewaar wordt. Onder de motorkap vindt men de opgeladen 2,3 liters met directe injectie die het geluk maakte van de Mazda 3 en 6 MPS. Meer nog dan de dappere 260 pk’s, maakt de koppel van 380 Nm beschikbaar vanaf de laagste schakeling het meest indruk. En aangezien het gewicht van de CX-7 aanzienlijk lager staat dan zijn concurrenten (minder dan 1,7 ton), zijn de oplevingen op zijn minst heftig. En wat de 0 tot 100 km/u aangaat, wordt hij net op 8 seconden uitgevoerd, zijnde één tiende beter dan een Porsche Cayenne ! Dat spreekt !
Integrale aandrijving
De CX-7 rust op een volledig nieuw raamwerk en is 8,5 cm korter dan een Mazda 6 MPS, maar zijn wielbasis is langer en zijn spoor op de grond is 9 cm breder. Verbonden met een redelijke hoogte, dragen zijn kenmerken bij tot het uitstekende weggedrag van deze wagen. De Europese regelingen (hij werd al op de markt gebracht in de States, en dit, sinds lente 2006) van de CX-7 doen wonderen. En de stuurinrichting, die maar weinig bekrachtigd wordt (niet genoeg zouden sommigen zeggen), maakt dat men zich perfect op de weg voelt. Dankzij een integrale aandrijving, die de koppel verdeeld tussen de assen in functie van het wegdek, maakt dat er geen problemen zijn qua motoriek, zelfs niet op natte wegen. Daarentegen, waag u niet op minder gebruikte paden met uw CX-7, de wagenhoogte zal u vlug tot orde roepen.
Ontdek meer inzichten
Mazda