Het is onnodig om het belang van het compacte SUV-segment in Europa te benadrukken. De voorspellingen kondigen een exponentiële groei van dit segment aan in de komende jaren. Alleen al in België werden in 2014 meer dan 26.000 wagens ingeschreven tegenover... 1.740 in 2009. Voor 2015 wordt naar verwachting de kaap van 30.000 ingeschreven SUV’s overschreden. Als we naar de eerste zes maanden van het jaar kijken, dan zien we dat de Renault Captur als winnaar uit de bus komt (3.943 stuks), net voor de Peugeot 2008 (3.754 stuks) en de Opel Mokka (3.713 stuks). Is de Mazda CX-3 in staat spelbreker te worden en zoja, op basis van welke argumenten?
Uiterlijk
Hoewel dit criterium uiterst subjectief blijft, is het eerste opvallende karaktertrekje van de CX-3 ... zijn uiterlijk! Maar de Mazda zou niet Japans zijn mocht de SUV niet uitgerust zijn met een lage bodem en een vrij laag dak. In dat opzicht is de kans groot dat hij niet zo comfortabel is om over hobbelige wegen te rijden als de Renault Captur.
Met zijn royale grondspeling van 20 cm is de Captur uitermate geschikt voor het platteland. Maar ook in het "echte" leven van een automobilist, die te maken heeft met allerlei bulten, heuvels, trottoirs en andere obstakels die de bumper kunnen beschadigen, trekt deze wagen zijn plan.
"Avonturiereke"
Maar laat ons niet overdreven optimistisch zijn: ontwikkeld op basis van de Clio, moet de Captur zich tevreden stellen met z’n voorwielaandrijving in tegenstelling tot de CX-3, die voorzien is van een 4x4 aandrijving, wat toch wel een vrij zeldzame functie is in het segment. De Renault SUV kan zelfs worden uitgerust met een elektronisch rijhulpsysteem (anti-slip, gekalibreerd voor gladde oppervlakken) om zo de best mogelijke tractie te verzekeren wanneer de auto door een plas modder of over een besneeuwde weg rijdt.
Deze "Extended Grip" wordt gekoppeld aan een setje M + S banden. Natuurlijk kan de Renault de efficiëntie van een vierwielaandrijving niet evenaren, maar de kosten blijven dan ook ver onder die van de Mazda. Met zijn vierwielaandrijving kan je de CX-3 kopen vanaf 26.190 euro, terwijl de instapprijs van onze dieselversie (105/110 pk) met voorwielaandrijving rond de 22.000 euro schommelt.
Hoger?
Aan boord van deze twee SUV’s vinden we twee verschillende filosofieën terug. Door zo laag bij de grond te zitten heb je bij de Mazda CX-3 niet het gevoel ‘King of the Road’ te zijn. Bestuurders die van een verhoogde zitpositie houden, zullen dus waarshijnlijk de Captur verkiezen, waarin de stoelen 10 cm hoger gemonteerd zijn dan in een Clio. Daarentegen stelt de Captur wel teleur met betrekking tot de kwaliteit van het interieur: het kunststofwerk voelt licht en plastiekerig aan.
Mazda heeft duidelijk meer werk gemaakt van de presentatie van het dashboard van de CX-3, dat zelfs met het premium-segment flirt (tenminste, wat het interieur betreft). De Captur beent hem echter bij door gebruik te maken van een veelvoud aan praktische functionaliteiten bedoeld voor familiaal gebruik: een uittrekbaar handschoenenkastje dat het traditionele handschoenenkastje vervangt, losritsbare bekleding van de zetels (de bekleding kan dus gewassen worden op 30°) of tot slot de plastieke behulzing die de achterkant van de voorste zetels moet beschermen.
De CX-3 is duidelijk minder richting het familiale georiënteerd, maar als het om de ervaring van de bestuurder gaat , kent de Mazda zijn gelijke niet: alle knoppen en bedieningsfunctionaliteiten voelen perfect aan. Of ze nu dienen om de nerd in ons te amuseren of de piloot in ons te vermaken met sportieve versnellingspook: de CX-3 heeft het op dat vlak allemaal.
Verschuifbare zetels
Hoewel hij aanzienlijk compacter is dan de CX-3 (4,12m versus 4,28m), biedt de Captur toch de grootste kofferruimte aan. Bovendien is hij ook veel praktischer: de koffer is zeer toegankelijk door zijn lage positie en het totale volume kan gaan van 377 l tot 450 l door de verstelbare zetels, die 16 centimeter verschoven kunnen worden. De CX-3 verliest hier toch wel wat van zijn pluimen...
Op het eerste gezicht lijkt het volume van 350 l dat de technische fiche van de Mazda voorlegt redelijk fatsoenlijk. Maar in de high-end versies, zoals ons testmodel, neemt de subwoofer van het Audio Bose-systeem in de dubbele kofferbakbodem een groot deel van de beschikbare ruimte in. Daarnaast komen de hoge positie van de koffer en de vrij smalle ruimte de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede...
Nieuwe adem
Op het vlak van mechanische nieuwigheden is de komst van de 1.5dCi versie met 110 pk onder de motorkap van de Captur welgekomen. De tandem dCi 110 - zesversnellingsbak is zonder twijfel een winnende combinatie op de weg. Het geeft de Renault haast de sportieve ambitie.
Bij Mazda is de CX-3 uitgerust met de geheel nieuwe Skyactiv 1.5l diesel. Een zeer technologisch gedreven stukje mechaniek, getuige daarvan de verrassend lage compressieverhouding voor een dieselmotor (slechts 14,8:1). Dit kenmerk maakt hem daarom ook erg discreet. Maar niet getreurd, deze eigenschap verhindert hem niet om flink wat kracht uit de motor te halen: het ontwikkelen van 105 pk, volledig ondersteund door een 6-versnellingsbak, zorgt voor een snelle en consistente handling en reactievermogen. Kortom, dit kleine motorblok zorgt voor uitstekende prestaties.
Kleine bochtjes
Op bochtige wegen is het echt een plezier om de kleine CX-3 te besturen. Zijn goede balans en een preciese voortrein maken hem zeer wendbaar. Omdat de Mazda laag bij de grond hangt helpt dit hem bovendien om vlot de ene bocht na de andere af te ronden. Ook de relatief stevige vering helpt hem hierbij.
Als we de CX-3 nu vergelijken met de Captur, dan hoeft die laatste bijna weinig toe te geven op de Mazda qua dynamisch rijgedrag: de Renault biedt namelijk ook tonnen rijplezier. Hij verliest slechts enkele punten als gevolg van zijn minder natuurlijke stuurkarakter (het voelt te licht en te kunstmatig aan) en een iets stijvere vering, waardoor het toch minder comfortabel is om over hobbelige wegen te rijden.
Conclusie
Je houdt van auto’s met karakter? Dan is de CX-3 je op het lijf geschreven! Met zijn charismatische uitstraling, zijn voorliefde voor de wereld van de “coupés” en zijn verzorgd rijgedrag lijkt Mazda zich eerder op de markt voor alleenstaanden of koppels zonder kinderen te richten. Voor een familiaal gebruik is de Captur dan weer uitermate geschikt. Hij onderscheidt zich van de CX-3 door gebruik te maken van een veelvoud aan praktische functionaliteiten, te beginnen bij de verschuifbare achterbank die tot de standaarduitrusting behoort.