Aston Martin V8 Vantage: vanaf € 110.215
De kleinste van Aston Martin is daarom niet de minst interessante. Toegegeven, je hebt geen extra toegang tot plaatsen achterin en ook over een volumineuze V12 mag je een kruis maken. Maar je krijgt er wel een messcherp rijgedrag voor in de plaats en een V8 met 426 pk die roffelend van plezier in toeren klimt. Een muzikaal feest, dat ook. En last but not least, dit model is standaard uitgerust met een manuele versnellingsbak. Wat wil een purist nog meer?
Bentley Continental GT: vanaf € 169.358
De Continental GT is niet meer van de jongsten en heeft het in dit segment hard te verduren van het relatief jonge geweld dat met heel wat talent en gadgets kan uitpakken (Mercedes S-Klasse Coupé). Maar het blijft een Bentley en hij is de minst dure van de familie. Bij het instapmodel krijg je een V8 biturbo van Audi-origine met 507 pk en dat is zeker geen slechte keuze vergeleken met de krachtcentrale van een W12: hij is lichter en zuiniger, geeft de Continental een bijzonder evenwichtig rijgedrag en heeft nog steeds een topsnelheid die je naar de andere kant van de 300 km/u brengt.
Ferrari California T: vanaf € 188.713
Volgens puristen is een echte Ferrari een berlinetta met twee plaatsen met een atmosferische V12. Deze coupé-cabriolet met vier plaatsen en een V8 met turbo voldoet niet aan die omschrijving, maar dat wil niet zeggen dat hij niet de nodige adelbrieven kan voorleggen. Hij is je ingangsticket tot de prestigieuze wereld van Ferrari en is eveneens het model dat de turbo herintroduceerde onder de motorkap van het merk met het steigerende paard. Ook qua cijfers hoeft hij niet onder te doen: 560 pk, van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden en een topsnelheid van 316 km/u.
Lamborghini LP580-2 Huracán: vanaf € 182.105
Hij is de nieuwste ‘kleine’ van het Italiaanse merk en hij is meteen ook je toegangsticket! Deze versie van de Lamborghini Huracán moet het stellen met minder pk’s (30 om precies te zijn), maar op dit niveau van prestaties heb je daar gewoon lak aan want dat maakt op de openbare weg geen enkel verschil. Echt opvallend bij deze Lamborghini Huracán is dat hij de vierwielaandrijving opnieuw inruilt voor achterwielaandrijving. Sommigen zullen hier afkerig tegenover staan, anderen zullen het met plezier zien komen. Verdeel ons maar in bij dat laatst kamp!
McLaren 540C: vanaf € 162.750
McLaren breidt zijn gamma naar beneden uit! Deze 540C is het nieuwe instapmodel, maar hij profiteert wel van de technologie van de krachtigere en meer gesofisticeerde modellen. Hij herneemt op dermate wijze de stijlkenmerken dat een leek het bijzonder moeilijk zal hebben om ‘m als entreemodel te omschrijven. En eerlijk gezegd, die 540 pk die hij uit zijn V8 biturbo haalt zijn in ons hedendaags verkeer ruimschoots voldoende.
Rolls-Royce Ghost: vanaf € 260.332
We laten even de wereld van de vulgaire sportcoupés achter ons en dompelen ons onder in een wereld van luxe en plezier. De Ghost… dat is 5,4 meter onversneden Britse charme. Of toch bijna, want hij bevat ondertussen ook een aantal onderdelen uit de BMW 7-reeks zoals technologische elementen, het platform en… de motor. Uitgerust met twee turbo’s braakt hij 570 pk uit en daarmee is hij krachtiger dan de V12 uit de grote Phantom die nochtans aan 400.000 euro staat geprijsd.