Vanaf de eerste aanblik kunnen we al meteen stellen dat Kawasaki goed werk heeft geleverd. De facelift mist zijn impact niet, al is dat niet het enige waar er aan werd gesleuteld. Kawasaki zette ook onderhuids het werk aan de Versys 1000 verder.

Hij leunt nu veel dichter aan bij de andere modellen van het merk, mede dankzij de styling die beïnvloed werd door de Z1000SX waar hij van afstamt. Met enige vertraging ten opzichte van zijn stamvader krijgt de Versys nu een nieuw subframe dat reeds de integratie voor de bagage voorziet. Gedaan met de after market oplossingen. De koffers vormen nu een veel mooier geheel met de motorfiets, ze sluiten beter aan, laten zich in een handomdraai losklikken en onthullen een knappe achterpartij.

De zijkoffers hebben een inhoud van 28 liter en kunnen zonder problemen een integraal herbergen. De topkoffer is 47 liter groot en je kan er zelfs twee integraalhelmen in kwijt. Voor de motorfiets en de koffers heb je slechts een sleutel nodig, dat spreekt voor zich. Door de nieuwe snuit groeide ook de hoogte van de regeling van het windscherm. Dat is nu instelbaar van 30 mm tot 75 mm.

There is more than meets the eye
De nieuwe outfit van de grote trail valt het hardste op, maar er vallen nog heel wat andere nieuwigheden te ontdekken ook. Kijk maar naar de middenbok, de antislipperkoppeling en de silent blocks waarin de motor is opgehangen. Het chassis gaat er ook op vooruit: aangepaste demping (stijvere veer, soepelere compressie en hardere voorvork), grotere remschijven, remblokken die met meer overtuiging de tanden op elkaar zetten en ABS van de laatste generatie.

Ook aan de ergonomie werd gesleuteld. De rijpositie is discreet aangepast. Het zadel staat nu 840 mm van de begane grond (5 mm lager dan voorheen), het conisch gevormde stuur is minder gebogen en met 20 mm verhoogd, het ontkoppelingshendel is instelbaar en het contact is eenvoudiger bereikbaar.

Viercilinder
Ook de motor ontsnapte niet aan de ijver van de Kawa-ingenieurs. Zoals gezegd hangt de motor nu in silent blocks, maar er is meer. Hij heeft nieuwe injectoren, dit keer met 12 gaatjes (was 8 voordien), nieuwe inlaatkanalen en het ontstekingstijdstip is aangepast, net zoals de luchtfilter en uitlaat.

Dankzij het nieuwe plaatwerk is de koeling van het motorblok door de rijwind dermate verbeterd, dat de vloeistof gestuurde koeler voor de olie niet langer nodig was. De alternator werd dan weer aangepast om tegemoet te kunnen komen aan het grotere verbruik van de verschillende accessoires (LED-mistlampen, verwarmde handvaten, contact om accessoires aan te koppelen, indicatie van gekozen versnelling…)

Voor een trailmotor te zijn, maakt de Kawasaki gebruik van een atypische motorisatie. De Japanner heeft immers een viercilinder en deze vorm van aandrijving vinden we enkel terug bij de BMW S1000XR. Ze delen dan wel de viercilinderfilosofie, qua vermogen zijn het toch twee verschillende werelden: 160 pk voor de BMW en 120 pk voor de Kawasaki.

Maar deze viercilinder maakt echt het verschil: geen enkele trail kan zo soepel uit de hoek komen en heeft zo’n ruim toerentalbereik waarin je kunt rijden.

Stille kracht
Deze viercilinder laat toe om zeemzoet vanaf stationair toerental te rijden, maar na een fikse draai van je rechterpols, zet hij ook meteen de aanval in op de rode zone (aan 10.000 tr/min). Hij bouwt een continu sterke vermogensafgifte op, maar wordt nooit overweldigend.

En dat maakt de Versys zo aantrekkelijk: deze stille kracht is altijd beschikbaar, altijd aanwezig en klaar om gebruikt te worden, maar zal je als bestuurder niet overdonderen. Je hoeft niet continu in de versnellingsbak te roeren en je kunt op je eigen tempo genieten van het landschap dat je doorkruist. De sereniteit wordt steeds behouden, ook wanneer de weersomstandigheden verslechteren.

Het uitstekende comfort laat toe om er probleemloos langere etappes mee af te leggen, zowel solo als met duo. Het rijcomfort staat punt, de wegligging en de remmen zijn van onberispelijke kwaliteit. Enkel op kleinere wegen vallen de grotere afmetingen en het gewicht opeens hard op en moet je je plots rekenschap geven van het feit dat je met een grote motorfiets onder weg bent. Het is een van de weinige dingen die we kunnen aanmerken op een motorfiets die bol staat van de (reis)kwaliteiten.