De aantrekkelijke berline Mazda EZ-6 werd onthuld op het Autosalon van Peking afgelopen april, en was aanvankelijk enkel bedoeld voor de Chinese markt. Maar nu lijkt de Japanse constructeur van gedacht te zijn veranderd, want de EZ-6 zou ook naar Europa komen...

Advertentie
Advertentie

De EZ-6 is de spirituele opvolger van de Mazda 6: een achterwielaangedreven berline van 4,921 m lang. Hij is er als volledig elektrische versie, maar biedt ook plaats voor een verbrandingsmotor om zijn autonomie te vergroten, waarmee hij strikt genomen een plug-inhybride wordt. Naast een perfecte gewichtsverdeling geniet de EZ-6 ook van een autonomie van ongeveer 600 km (volgens de Chinese CLTC-cijfers), terwijl de totale actieradius van de PHEV tot boven de 1.000 km uitstijgt.

Akkoord tussen Changan en Mazda om buiten China te exporteren

De Mazda EZ-6 is beschikbaar in China vanaf de herfst van 2024, maar zou uiteindelijk toch ook de reis kunnen maken tot in Europa! De Japanse constructeur heeft namelijk een akkoord gesloten met zijn Chinese partner Changan met als doel de door de jointventure in China  geproduceerde wagens te exporteren naar Europa. En het eerste model dat geniet van dit pas ondertekende akkoord is dan ook deze EZ-6, die dus buiten de Chinese landsgrenzen zal treden!

Elektrische of plug-inhybride Mazda EZ-6 voor Europa?

Als deze Mazda EZ-6 effectief tot in Europa geraakt, wordt het het tweede volledig elektrische model van het Japanse merk, na de bijzondere MX-30. Mazda heeft echter nog niets publiek gemaakt over de Europese versie van het model. We moeten dus nog een beetje geduld uitoefenen om zeker te zijn dat de EZ-6 daadwerkelijk op ons continent zal landen. En dan valt het nog te bezien of beide varianten de oversteek zullen maken, of dat we enkel de volledig elektrische EZ-6 zullen kunnen kopen...