Mazda heeft een lange traditie van tegendraadse technische keuzes, en ook wanneer het na lang tegenspartelen dan toch elektrisch gaat blijft het de zaken op een koppige manier aanpakken. Zo heeft de constructeur op de Japanse markt een nieuwe versie toegevoegd aan zijn elektrische cross-over MX-30: de eSkyactiv-G.
Oplettende lezers weten dat de naam Skyactiv-G bij Mazda staat voor benzinemotoren en dat is hier niet anders. Is dit dan de eerder aangekondigde elektrische MX-30 met een range extender in de vorm van een wankelmotor? Helemaal niet: het is een versie zonder elektrische aandrijving en met een conventionele atmosferische 2.0-benzineviercilinder in de neus. De ‘e’ aan het begin van zijn typenaam slaat gewoon op de milde hybridisering van deze motor. Je kan de tweeliter in zowat elk ander model van Mazda krijgen, al dan niet met de mildhybride ondersteuning. Mazda is duidelijk nog niet van plan om van de verbrandingsmotor af te kicken…