De ingenieurs uit Hiroshima spelen verstoppertje. We hadden hun trouwens de vraag gesteld, een jaar geleden: waarom hebben jullie niet gekozen voor een hard een plooibaar dak voor de MX-5? Het antwoord in die tijd was: “onze klanten willen een authentieke roadster, en een dak uit stof blijkt daar de juiste oplossing voor te zijn”. Wat een leugen, want vanaf het begin is de MX-5 voorzien met een hard dak. Dat is nogal logisch ook, want de verkoop van de coupé-cabrio’s is in Europa tussen 2003 en 2006 verdubbeld. Technologische beloftes De MX-5 is vanaf nu dus ook verkrijgbaar in een Roadster-Coupé versie. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen die twee versies, buiten de 2.500 € (wat niet duurder is dan de hardtop die in optie verkrijgbaar is). Het dak natuurlijk! Een dak in drie delen uit composiet materialen dat toelaten om dit dak maar 18 kilo zwaarder te maken dan het dak uit stof. In totaal is de MX-5 Roadster-Coupé maar 37 kilo zwaarder dan het “standaard” model, en dat is een hele uitdaging geweest. Maar de ingenieurs van Hiroshima zijn nog verder gegaan. Dit nieuw dak is zo compact dat het achter de zetels plooit, zoals het dak in stof, zonder plaats te verliezen in de koffer. De kofferruimte behoudt zo zijn capaciteit van 150 liter. Wat die capaciteit betreft is het enige verschil de verdwijning van de opbergvakjes achter de zetels. Tot slot, ook nog even meegeven dat dit dak in slechts 12 seconden open of toe kan plooien. Zoek niet verder. Dit is een absoluut record! Wil dat zeggen dat we hier met het ideale dak te maken hebben? Wel, niet helemaal. We hadden graag een volledig automatisch systeem gezien. En dat is dus niet het geval. Het systeem moet handmatig ontgrendeld worden alvorens de motoren het werk overnemen. Het is ook niet mogelijk om dat al rijdend te doen, zelf niet als het traag gaat, en soms, bij het in de file staan bijvoorbeeld, kan dat handig zijn. Bijna identiek Esthetisch gezien, en met het dak open, moet je al goed getraind zijn om het verschil tussen beide versies te kunnen zien. De totale hoogte is wel 1 cm hoger! Het deel dat het opbergvak van het dak afdekt is 4 cm hoger, en om alles wat homogeen te houden hebben ze het kofferdeksel ook 2 cm hoger gemaakt. We merken nu ook een derde en kristalkleurige (rood op de andere versie) stoplicht op. Tot slot, zijn de vleugels ook wat indrukwekkender geworden. De muziekliefhebbers kregen ook extra aandacht met een iPod stekker in het handschoenenkastje. Vergeven en vergeten Dankzij die kleine 37 kilo extra heeft de wegligging geen drastische aanpassingen opgeëist. Zo werd bijvoorbeeld de vering ietsjes stijver. Rijden met deze MX-5 is een plezier, dankzij, onder andere, het uitstekende evenwicht (50/50 gewichtsverdeling), en een snelle en precieze schakelbak met korte versnellingen. En nog maar goed ook, want de motor (1.8 of 2.0 liter) moeten het van de hogere toerentallen hebben. Ook vinden we de zetels niet optimaal, althans niet voor de groteren onder ons, want die zetels kunnen niet in de hoogte versteld worden, en het stuurwiel kan niet in de diepte versteld worden. Maar zoals eerder gezegd, deze auto is een plezier, en we vergeven hem die kleine gebreken.