Hoewel Mazda pas een nieuwe zes-in-lijn ontwikkelde voor de modellen op zijn grote SUV-platform en ook volop bezig met elektrificatie, hoeven fans van de legendarische MX-5 niet te vrezen: de compacte roadster van het Japanse merk blijft voorlopig trouw aan zijn beproefde recept. Dat heeft Joachim Kunz, die bij Mazda Europe verantwoordelijk is voor productontwikkeling en engineering, laten uitschijnen in een interview met het Britse blad Autocar.
2024
Net zoals Porsche zijn 911 ziet als een apart iconisch model dat het in tegenstelling tot zijn in sneltempo elektrificerend gamma liefst zo lang mogelijk houdt zoals het is, doet Mazda hetzelfde met de MX-5. “Het is ons merkicoon en wordt altijd zeer speciaal behandeld,” zei Kunz tegen Autocar. “Op dit moment lijkt het erop dat we deze auto voor altijd zullen hebben, met deze afmetingen, dit concept en een verbrandingsmotor. Natuurlijk zullen we hem ooit moeten elektrificeren, maar we willen het concept puur houden.”
De belangrijkste boodschap daarbij is dat de MX-5 op zijn eigen platform zal blijven staan en dus een lichte achterwielaangedreven roadster blijft. Daardoor zal het ook niet de versnelde elektrificatie van de meer ‘mainstream’ modellen van het merk moet volgen. Kunz zei ook nog dat een lange productcyclus met een generatiewissel om de 10 jaar geen probleem is, waaruit je zou kunnen afleiden dat er in 2024 een opvolger komt voor de huidige MX-5 ND.