Tegenover de tenoren die op de Europese markt de dienst uitmaken, lijkt Mazda onbeduidend klein. Afgelopen jaar werden 175.000 nieuwe modellen verkocht in Europa. Dat zijn mooie cijfers voor de fabrikant, maar ze verdwijnen in het niet tegenover de verkoopaantallen van de grote jongens. In volume mag het merk dan wel klein zijn. Qua ambitie is het zeer groot…

Nieuwigheden bij de vleet
Dit jaar lijkt één groot nieuwighedenfestival bij Mazda: we beginnen met de nieuwe 2 en daarna volgen de facelifts van de CX-5 en de Mazda6. Ondertussen wordt de commercialisatie van een nieuwe compacte SUV (de CX-3) voorbereid en mogen we deze zomer - eindelijk - de vierde generatie van de legendarische MX-5 bij de dealer verwachten.

Alles nieuw!
De nieuwe Mazda 2 is 14 centimeter langer dan z’n voorganger en meet nu 4,060m. Deze toegenomen afmetingen laten doe om de stilistische Kodo-kenmerken maximaal te benutten. Met z’n dreigende koplampen en een gespierde kop toont de Mazda dat er met hem niet te sollen valt.

Laat ons eens achter het stuur kruipen en kijken hoeveel van die ambities hij waar maakt…

Technisch
De SkyActiv technologie van Mazda komt eigenlijk neer op een beproefd recept: hou het gewicht zo laag als mogelijk en haal het maximum uit het rendement van de motor. Er wordt dus niet uitgepakt met grootse en flamboyante cijfers, maar het is eerder de zoektocht naar de details die de show steelt. Onder de motorkap vinden we een volledige nieuwe 1.5 dieselmotor terug. Die is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak en laat indrukwekkende cijfers noteren: 89 gram CO2 per kilometer en een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km! Of die cijfers correct zijn, konden we niet nagaan want deze versie konden we jammer genoeg niet testen.

Bij de benzinemotoren greep Mazda terug naar de 1.5 liter die we uit de Mazda3 kennen. Hij is beschikbaar in uitvoeringen die verschillen qua maximaal vermogen, maar de Belgische invoerder koos om enkel de twee zuinigste versies te verdelen: een 75 en een 90 pk variant. Beide motoren hebben elk een manuele vijfversnellingsbak. Enkel voor de meest krachtige zal er ook een automatische zesbak beschikbaar zijn.

Technologie
Het segment van de stadwagens is aan een ferme inhaalrace bezig. Deze wagens nemen in ijltempo de technische snufjes over die je tot voor kort enkel op berlines zag. En de Mazda 2 vormt daar geen uitzondering op. Integendeel, hij zet zich meteen aan de kop van het peloton wanneer het op veiligheid aankomt: volledig LED-lichten, dodehoekverklikker, automatische noodstop in de stad, multimediasysteem met internetverbinding en verschillende apps (zoals Facebook, Twitter,…) en bediening van op de middenconsole, waarschuwing voor achteropkomend verkeer, head-up display, automatische grootlichten, waarschuwingsysteem bij het afwijken van je baanvak,… Alleen adaptieve cruise control staat niet op z’n palmares!

Foutjes
Eens achter het stuur gezeten, krijg je een mooi en evenwichtig opgebouwd dashboard. Dat is voornamelijk opgetrokken uit plastic maar het geheel doet toch kwaliteitsvol aan en dat staat in schril contrast met bijvoorbeeld de goedkope plastic binnenkant van een Clio. Dat wil niet zeggen dat de Mazda zonder de fouten is. De grotere medemens onder ons zal allesbehalve vrolijk worden in de passagierszetel want die is dermate hoog geplaatst dat het lijkt alsof je op een toilet zit. De bestuurder zal het een zorg wezen want diens stoel is wel in de hoogte instelbaar. Maar dat neemt niet weg dat we de zit ervan te kort vinden.

Achteraan hebben de passagiers dan wel voldoende ruimte, de toegang naar de zitbank toe is moeilijker. De koffer is ruim, maar heeft dan weer net een te hoge laaddrempel. En de zitbank kun je goed aanpassen (in 1/3 - 2/3 configuratie) maar neergeklapt vormt die dan weer geen vlakke laadvloer.

Jinba Ittai
Jinba Ittai, dat is de symbiose tussen ruiter en paard. Het is ook het marketing discours dat stelt dat de Mazda één is met de bestuurder. Bon, dat zullen we zelf wel testen. En op de weg moeten we toegeven dat die marketing afdeling niet heeft gezeverd. Deze Mazda is ongelofelijk wendbaar, en we sturen de polyvalente vierwieler vol overtuiging de Catalaanse bergwegen op. Daar bevestigt hij met z’n scherpzinnige voorkant. En wie daar toe uitnodigt, die kan de achterkant ook een stukje laten meesturen. Straf.

De liefhebbers van het betere stuurwerk zullen in deze Mazda een kleine soul mate vinden. Hij stuurt evenwichtig, laat zich precies bedienen en de versnellingsbak is een juweeltje. De atmosferische motor ademt vol en vrij en dat geeft ‘m net die snelle en natuurlijke reactie die je soms mist bij de modellen met turbo. De 1.5 l met 75 pk volstaat zeker voor het stedelijke cliënteel, maar iedereen die toch wat extra plezier wil beleven boven 3.000 tr/min, die kan terecht bij de 90 pk sterke versie.

Prijzen
De prijzen voor de nieuwe Mazda 2 schommelen tussen 12.990 euro (1.5 l 75 pk Skymove) en 19.240 euro (1.5 l diesel, Skydrive, Play Edition). Zoals wel vaker bij wagens uit het land van de rijzende zon zijn de beschikbare opties beperkt en zijn er weinig mogelijkheden tot personaliseren.

Conclusie
Mazda heeft nog maar eens bewezen dat ze succesvol de grote jongens kan uitdagen. Met deze nieuwe Mazda 2 hebben ze geen enkel compromis gemaakt: noch op het vlak van rijcapaciteiten, noch op vlak van emissies, noch op het vlak van technologische uitrusting. Deze nieuweling staat meteen aan de top van zijn segment. Er zijn ongetwijfeld modellen die er leuker uitzien of veel intenser te personaliseren zijn, maar de nieuwe 2 dwong ons respect af door z’n homogeen karakter en zijn fabricagekwaliteit.