De A-Klasse moest onlangs onder het mes voor een kleine facelift na enkele jaren trouwe dienst. Kan je de veranderingen van deze facelift niet spotten? Ze zijn dan ook zeer subtiel en moeilijk te herkennen, dus laten we ze samen overlopen: de Duitse compacte berline kreeg nieuwe lichtblokken en zeer licht hertekende bumpers voor- en achteraan. Dat is alles, en hetzelfde geldt voor het interieur.

Veranderingen? Welke veranderingen?

Aan boord is er nog minder veranderd! Het centrale scherm, dat nu draadloos met Android Auto en Apple CarPlay verbindt, meet voortaan standaard 10,25 inch en kan enkel worden bediend via aanraking of via de stembediening. De bedieningselementen op de middenconsole zijn inderdaad verdwenen en vervangen door wat lijkt op een opbergvak, maar heel handig is die ruimte niet. Jammer. De glanzend zwarte plastics die zeer snel bekrast worden zijn nog steeds aanwezig, terwijl het stuur nu identiek is aan dat van de grotere C-Klasse. En dat is niet de enige parallel die we kunnen trekken tussen beide modellen.

Niet zo klein

Ondanks zijn positionering als instapmodel van het gamma, heeft de A-Klasse berline toch een wielbasis van 2,73 m. Met andere woorden: de binnenruimte is correct, zowel voor- als achterin. De batterij van de plug-inhybride varianten neemt wel enkele tientallen liters kofferruimte in beslag. Maar de 5-deurs heeft nog steeds 310 tot 1.125 liter ter beschikking, terwijl onze berline een laadruimte van 345 liter biedt met de achterbank rechtop. Opnieuw een correcte ruimte.



De A-Klasse is dan ook niet zo klein als je zou denken. Deze berline van de 4e generatie meet namelijk 4,56 m lang. Dat is groter dan een C-Klasse W203 en bijna even groot als een W204! En als je de CLA en CLA Shooting Brake meetelt, die tenslotte niet veel meer zijn dan A-Klasses met een aflopende daklijn, heeft dit moderne instapmodel ook meer varianten dan de oude C-Klasses! Om maar te zeggen dat de A-Klasse van vandaag het equivalent is van een C-Klasse van vroeger.

Motorisatie op hoogspanning

Onder de motorkap van deze plug-inhybride varianten van het kleinste model van Mercedes zit een compacte viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een flinke batterij van 15,6 kWh. Sinds de facelift voedt die batterij een krachtigere elektromotor die voortaan op z’n eentje al 109 pk ontwikkelt. Die motor is ook zuiniger en maakt het mogelijk om 70 tot 80 km volledig elektrisch te rijden in de praktijk, zolang je erop let om het gaspedaal niet al te diep in te drukken. Doe je dat wel, dan gaat de benzinemotor meespelen voor een totaal van 218 pk en 450 Nm in de A 250 e! Een vermogen waarmee hij in 7,5 seconden de 100 km/u bereikt en een topsnelheid haalt van 230 km/u. Is de batterij plat, dan kan hij weer worden volgeladen in amper 25 minuten tijd dankzij een maximaal laadvermogen van 22 kW aan een snellader.

Dynamisch en efficiënt

Onderweg is deze A 250 e allesbehalve een slak, maar ook niet direct een kleine raket. Hij herneemt vlot en zijn aandrijflijn is aangenaam onder alle omstandigheden. Toch gooit zijn versnellingsbak een beetje roet in het eten, met soms trage reacties. Het chassis is echter mooi in balans en de voortrein laat zich vrij scherp besturen. Het is opnieuw geen topsportieveling, maar je kan er wel de bochten vlotjes mee afhaspelen, hoe scherp ze ook zijn. Niet veel op aan te merken, dus.

Op zijn gemak in alle omstandigheden

De A-Klasse is een aangename metgezel, ondanks een ietwat stevige ophanging als AMG Line en zijn grote velgen van 19 inch. Wind- en rolgeluiden worden echter vrij goed buiten het interieur gehouden. Je zit dus goed in deze A-Klasse, die zowel op zijn gemak lijkt op de snelweg als op bochtige binnenwegen. En maar best, want goedkoop is hij niet...

Een A-Klasse voor die prijs?!

Hoewel de vijfdeurs A-Klasse plug-inhybride een vanafprijs heeft van 49.610 euro, begint deze berline pas bij 50.820 euro. Maar natuurlijk is ons testmodel geen basisversie. Verre van, zelfs, want hij kreeg bijna 15.000 euro aan opties voor een totale prijs van maar liefst 65.557,80 euro! En dat voor een A-Klasse, die de goedkoopste Mercedes zou moeten zijn... 

Ons verdict

Ongeacht zijn motorisatie is de A-Klasse een zeer goede auto, maar de plug-inhybride doet het nog iets beter. Je offert maar een klein beetje kofferruimte op voor een zeer bruikbare elektrische autonomie. Ook onderweg toont hij zich steeds aangenaam, ondanks de ietwat stevige ophanging van de AMG-uitvoering. Een uitstekende compacte berline, dus, deze Mercedes A 250 e. Maar voor 50.000 euro is hij (veel) duurder dan sommige modellen van een segment hoger! Aan jou om te beslissen of hij dat geld waard is...