Niets te goed
De tovenaars van AMG, de sportieve afdeling van Mercedes, bogen zich over het instapmodel van het merk. Terwijl de ‘klassieke’ A-Klasse al vrij sportief is, krijgt deze AMG een dubbele dosis dankzij grotere luchtinlaten, nieuwe velgen en details zoals de spectaculaire uitlaatpijpen. Er zijn heel wat verschillen, maar het geheel blijft discreet.
Geen zand in de ogen
Natuurlijk kon AMG deze A-Klasse niet uitrusten met zijn gebruikelijke V8 biturbo. Het moest zich tevredenstellen met de bescheiden tweeliter viercilinder als basis. Hoewel ‘bescheiden’: de mechaniek kreeg wat doping en heeft zeker geen tekort aan vitamines: 360 pk en 450 Nm vanaf 2.250 tr/min. Qua specifiek vermogen is dit de sterkste seriemotor van de wereld. Niets meer of minder. Hij overtreft bovendien zijn twee rivalen.
4Matic
Met zo’n cavalerie die op de vier wielen moet overbracht worden, kozen de ingenieurs logischerwijze voor vierwielaandrijving. Die werkt alleen op verzoek. De A45 AMG is dus een voorwielaandrijver die de achterwielen pas aanspreekt als de voortrein verzadigd geraakt. Wat gezien het vermogen vrij vaak voorvalt.
Typische sfeer en rauw geluid
In het interieur heerst een resoluut sportieve sfeer. Van de rode gordels tot het kleine stuur, de specifieke instrumenten en de uitstekende kuipzetels: de A45 AMG steekt zijn sportieve roeping niet weg. De afwerking is uitstekend, afgezien van enkele details zoals de deurstijlen. Bij het rijden bevestigt de motor de sportieve bedoelingen: hij blaast krachtig.
Op temperatuur komen
De specifieke boordcomputer herinnert ons eraan dat we alle organen eerst op temperatuur moeten laten komen voor we de mechaniek aanspreken. Een tiental minuten ongeveer, ideaal om nader kennis te maken met deze schoonheid. Het rustige tempo is eigenlijk geen plezier: de ophanging lijkt alle comfort vergeten, waardoor eens te meer blijkt dat het Belgische wegennet een opmerkelijke verzameling gaten en putten is.
Eindelijk vrij
De mechaniek en transmissie zijn op temperatuur, we kunnen eindelijk het beest wakker maken. De motor is soepel en altijd beschikbaar tot 4.500 tr/min en explodeert daarna. De zeven versnellingen van de automaat met dubbele koppeling schakelen bliksemsnel en de duw in de rug verzwakt nooit.
Dankzij intensief werk aan de uitlaat, klinken de vier cilinders luid en is aan explosies geen gebrek als je jouw voet van het gas haalt. Spectaculair, maar niet zo melodieus als een zescilinder. Voor wie het nog luider mag, is er extra explosieve sportuitlaat.
Aan de weg gekleefd
Het onderstel blijkt verduiveld doeltreffend en onverstoorbaar. De krachtige remmen laten toe om de nauwkeurige wieltreinen optimaal te benutten. Die laten toe (en smeken er eigenlijk om) dat je een flinke dot gas geeft om als een kanonkogel uit de bocht te komen. Toch staat het verdict van de chronometer niet altijd in verhouding tot de glimlach van de bestuurder: terwijl de A45 AMG geweldige tijden neerzet, weet hij de bestuurder nooit echt op te winden. Dat is de schuld van het bijna te perfecte weggedrag, dat geen ruimte laat voor spelletjes.
Prijs
Voor de technologie, de prestaties en de exclusiviteit van AMG betaal je een stevige prijs: 48.642 euro. Daar moet je nog ontelbare opties aan toevoegen, die zowel aantrekkelijk als duur zijn. Onze testwagen had voor bijna 20.000 euro extra’s. Even slikken … Het verbruik ligt in de buurt van 10 l/100 km bij een vlotte rijstijl.
Conclusie
AMG liet zijn almachtige V8 en V12 biturbo’s even links liggen en boog zich over de A45 om hem zo sportief mogelijk te maken. Die opdracht werd helemaal vervuld: deze A-Klasse met extra vitamines rijdt bijzonder doeltreffend en is een topproduct qua prestaties, stijl en geluid. Op minder goede wegen wordt hij echter al snel vermoeiend. Een echte sportieveling met weinig compromissen.