De door AMG ontwikkelde nieuwste generatie van de SL, sinds jaar en dag de grote roadster bij Mercedes, kon je vorig jaar al ontdekken. Hoogtepunten waren toen onder andere de nieuwe stoffen kap en de keuze uit twee V8-motoren: de 476 pk sterke 55 AMG en de 585 pk sterke 63 AMG. Voor wie het allemaal wat minder mag zijn, lanceert Mercedes nu de SL 43. In tegenstelling tot zijn achtcilinderbroers beschikt die niet over vierwielaandrijving, maar gaat hij oldschool met achterwielaandrijving. Maar de grootste wijziging zit natuurlijk onder de motorkap, met voor het eerst sinds de 190 SL uit de jaren ‘50 een viercilinder.
2 liter viercilinder e-turbo
Een viercilinder in een SL mag dan wat pover klinken, de 2 liter in de SL 43 levert niet minder dan 381 pk en 480 Nm. Dat dankt hij onder andere aan een elektrische turbo, een technologie die Mercedes al jaren toepast in de Formule 1, maar die het nu voor het eerst op een productieauto aanbiedt. In tegenstelling tot een traditionele turbo, die gebruikmaakt van uitlaatgassen om boost op te bouwen, doet de e-turbo dat door middel van stroom uit de 48V-batterij die ook de starter-generator aandrijft (die in bepaalde situaties ook nog eens 14 pk extra kan leveren). De e-turbo heeft als voordeel dat hij veel sneller op toeren is en dus zorgt voor een directe gasrespons.
De Mercedes-AMG SL 43 is met een sprint van 0 naar 100 km per uur in 4,9 seconden niet traag, maar wel een seconde trager dan de 55-uitvoering. Toch is de ‘basic’ versie, die te onderscheiden valt door andere bumpers en ronde uitlaten, misschien wel een aanrader voor wie houdt van puur rijplezier. De viercilinder, die standaard gekoppeld wordt aan een 9-traps AMG Speedshift automaat, is immers lichter, en liefhebbers van auto’s met achterwielaandrijving komen hier aan hun trekken. En voor zijn topsnelheid van 275 km/u moet de SL 43 zich ook niet schamen.
Qua interieur krijgt ook deze SL het “hyperanaloge” dashboard van zijn grotere broers en Mercedes belooft een mooie standaarduitrusting voor de SL 43, al is er natuurlijk ook nog steeds een lange optielijst.