Presentatie
De CL is gebaseerd op de S-Klasse, maar dan meer verfijnd en met maar twee deuren. Een machtige en bijzonder luxueuze coupé met andere woorden. Mercedes trekt de kaart van het comfort, in tegenstelling tot de Italiaanse en Britse concurrenten, die meer de dynamische kwaliteiten uitspelen. Maar vergis je niet: de motoren van de CL bulken van de pk's.
Om de CL nog aantrekkelijker te maken, kreeg hij een kleine facelift met gerichte aanpassingen, zoals we het graag hebben. Op het eerste gezicht zijn de aanpassingen heel bescheiden. Achter de nieuwe, stoutere blik gaat indrukwekkende technologie schuil. Op en top Duits. De lijn blijft sierlijk, ondanks imposante afmetingen (5,1 meter lang, 1,88 meter breed). De CL met vierwielaandrijving zet maar liefst 2.120 kg op de weegschaal.
Technologie
Op het vlak van de rijhulpsystemen heeft Mercedes grote inspanningen geleverd, met onder meer een waarschuwing als je ongewild wegmarkeringen overschrijdt, koplampen die hun lichtbundel aanpassen aan de snelheid, het klimaat, de tegenliggers, de helling van de weg en noem maar op, een stabiliteitscontrole die rekening houdt met zijwind, een variabele stuurbekrachtiging, enzovoort.
Ook de uitrusting in het interieur is de moeite waard: een multimediasysteem dat compatibel is met allerlei externe apparaten (USB, iPod, Bluetooth, SD-kaarten, toestellen met aux-poort, ...). Op een harde schijf met een capaciteit van 7,2 GB kun je muziekbestanden opslaan. Tot slot is er het Splitview-systeem waarmee de bestuurder een kaart van de navigatie kan lezen terwijl de passagier op hetzelfde scherm zijn favoriete dvd bekijkt. Tot zover de technologie.
Motor
Het ljkt misschien vreemd, maar de CL500 is de basisversie van het CL-gamma. De CL is nochtans zeker niet ondergemotoriseerd. De oude, atmosferische 5.5 V8 werd in de prullemand gegooid en vervangen door een nieuwe 4.7 V8. Om de kleinere cilinderinhoud te compenseren, voegde Mercedes twee turbo's toe die de V8 extra blaaskracht geven. Resultaat: een vermogen van 435 pk of 47 pk meer dan vroeger en vooral een vrachtwagenkoppel van 700 Nm. Met een theoretisch verbruik van 9,5 l/100 km is hij bovendien zuiniger. De versnellingsbak is de eeuwige maar uitstekende zeventrapsautomaat. Nieuw is de start-stopfunctie.
Allemaal goed en wel, maar laten we even kijken hoe deze CL rijdt. Gevoelige oren mogen gerust zijn, het geroffel van de V8 verhoogt nog altijd het rijplezier. Zijn gespin, dat een gevoel van grenzeloze kracht opwekt, is goed hoorbaar maar stoort nooit. De V8 vervult zijn taak discreet maar is zeer explosief. De acceleraties en vooral de hernemingen overdonderen. Niet verwonderlijk, met een koppel van 700 Nm vanaf 1.800 tr/min. Om vlot vooruit te gaan, moet je niet eens meer dan 3.000 tr/min halen: hou de wijzer in de eerste helft van de toerenteller en je laat al bijna alle andere weggebruikers achter jou. Deze CL legt de spurt van 0 tot 100 km/u af in minder dan vijf seconden. En dit is zoals gezegd de basisversie.
Weggedrag
De integrale transmissie van onze 4-Matic-versie garandeert een katapulteffect. De grip is uitstekend en het volle vermogen vindt zijn weg naar het asfalt. Gezien het gewicht van meer dan 2,1 ton benaderen we de eerste bochten met de nodige schroom. Niet nodig, want hoewel hij niet zo licht is als een echte sportwagen, neemt de Mercedes bochten op doeltreffende en veilige wijze. Hij heeft er zelfs aanleg voor.
De besturing is helaas nogal vaag rond het nulpunt, een slechte gewoonte van het huis. Eens je dat gewend bent, laat de CL zich heel gemakkelijk besturen. De sportmodus maakt hem nog wat directer, maar eerlijk gezegd niet veel doeltreffender. Het is beter ontspannen te sturen en de bochten rustig aan te snijden.
Comfort
Wat een weelde! Het begint al bij de adaptieve ophanging die de tekorten van ons wegennet wegfiltert. De geluiddemping laat niets door, behalve nu en dan een stevige brom van de motor. De zetels lijken meer op fauteuils die, tegen meerprijs, masseren (in vier standen) en je recht houden in bochten dankzij een actieve zijdelingse steun.
De geluidsinstallatie van Harmann Kardon is goddelijk en kan de passagiers helemaal isoleren van de buitenwereld. De subtiele nachtverlichting zorgt voor een leuke sfeer in het interieur. Voor een coupé is de ruimte verbazingwekkend en de kofferbak immens. Achterin zullen personen groter dan 1,85 meter wel mopperen.
Het enige, maar wel bijzonder vervelende, gebrek betreft het open dak. Dat neemt zoveel plaats in dat er te weinig hoofdruimte overblijft voor grote inzittenden. Zonde!
Prijs en uitrusting
De basisprijs bedraagt meer dan 124.000 euro en om te genieten van onze CL500 4-Matic moet je al 129.954 euro neertellen. Slik... En dan heb je nog geen enkele optie besteld. De lijst is uitgebreid: een elektrisch zonnescherm achteraan (534 euro), een verlichtingspakket voor het interieur (394 euro), sleutelloze toegang (1.258 euro), een bijkomende programmeerbare verwarming (1.925 euro), hemelbekleding in Alcantara (minimum 432 euro), een armsteun achterin met koelvak (1.228 euro), een achteruitrijcamera (gemiddeld 494 euro), een pakket met rijhulpsystemen (2.654 euro), enzovoort.
Mag het nog wat exclusiever? Het AMG-sportpakket kost 7.282 euro en het Designo Selection-pakket 20.000 euro. Je leest het goed: 20.000 euro. Dan kun je de metaallak, het leder en de inzetstukken helemaal naar eigen smaak kiezen. Ter informatie, onze testwagen kostte 150.000 euro en het is niet moeilijk om die prijs nog op te drijven.
Gelukkig pleegt het verbruik geen aanslag op jouw budget. We haalden een gemiddelde van 12 l/100 km. Met een tank van 94 liter is de autonomie meer dan behoorlijk.
Conclusie
Tegenover rivalen met een naam die wellicht beter klinkt, toont Mercedes wat het waard is met de schitterende CL. Achter het stuur heb je maar één wens: dat de reis nog lang mag duren. In het rijk van de uitzonderlijke auto's heeft de ster van Mercedes nog niets van zijn glans verloren. Nu nog de Lotto winnen.