Ooit een beetje Amerikaans, tegenwoordig een beetje Frans, maar steeds met een Duitse touch: Opel heeft een bewogen geschiedenis. Toch heeft het merk een duidelijke identiteit, die perfect wordt weerspiegeld in deze vijf modellen! Modellen met een sterke uitstraling die steeds meer interesse wekken bij verzamelaars. Ons advies? Wacht niet te lang, want hun kwaliteiten zullen binnenkort meer erkenning krijgen!
1. Opel Diplomat V8
De Diplomat was destijds het toppunt van luxe bij Opel. Een echte rijdend paleis! Misschien niet zo verfijnd als een Mercedes 300 SEL, maar de Opel was ook aanzienlijk goedkoper! Onder de motorkap lag, dankzij de toenmalige connectie van Opel met GM, een… Chevrolet V8 met een cilinderinhoud van 5,4 liter. Met zijn ingetogen maar diepe grom, typisch Amerikaans, levert hij 230 pk en vooral een indrukwekkend koppel dat al bij een laag toerental beschikbaar is! De Diplomat is net zo onbekend als uniek voor het merk… Vandaag weet hij te verleiden met zijn nostalgische sfeer, de bouwkwaliteit en de prestaties die zelfs na 55 jaar nog kunnen tellen! Het model is moeilijk te vinden, maar niet onbetaalbaar: voor ongeveer 20.000 euro kan je een exemplaar van de tweede generatie (de ‘B’) in perfecte staat vinden. De coupé is iets duurder, maar wat een uitstraling!
2. Opel Manta B GSi
Na de ultrasexy Manta A, die doet denken aan de beste Amerikaanse ‘muscle cars’, kwam Opel in 1975 met een veel hoekiger ontwerp. Het recept was perfect: technische onderdelen uit de ‘bravere’ modellen gecombineerd met een stijlvolle vierdeurs coupé. Niet alle versies waren bijzonder krachtig, maar de in 1982 geïntroduceerde GSi-variant had een 2-liter motor met 110 pk onder de kap, die zowel robuust als krachtig was! We houden van het heerlijk gedateerde uiterlijk en het klassieke achterwielaangedreven rijgedrag. Je zal waarschijnlijk naar Duitsland moeten om er één te vinden, maar voor minder dan 15.000 euro kan je een goed onderhouden exemplaar op de kop tikken!
3. Opel Monza
Hoewel Opel tegenwoordig geen luxemodellen meer maakt, was dat in de 20e eeuw wel anders! Wij hebben een zwak voor de Monza, een coupé uit 1978 gebaseerd op het onderstel van de imposante Senator, een luxueuze sedan. Onder de motorkap zaten uitstekende zes-in-lijnmotoren met een cilinderinhoud van 2,5 tot 3 liter en een vermogen dat opliep tot 180 pk. De Monza’s, die betrouwbaar (behalve dan de waterpomp…) en verfijnd zijn, bieden veel charme voor weinig geld: reken op 10.000 tot 20.000 euro voor een mooi exemplaar, afhankelijk van de staat en motorisatie. De GSE is het meest begeerd dankzij de handgeschakelde vijfversnellingsbak en het sperdifferentieel!
4. Opel Calibra V6
De Opel Calibra, een concurrent van de Volkswagen Corrado, bood sterke troeven: een elegant maar futuristisch ontwerp en een indrukwekkende aerodynamica (met een Cx van 0,26). Er waren verschillende motorversies, met als meest betrouwbare de 2-liter achtklepper. Maar de beste deal van het moment is de V6! Die is minder krachtig dan de Turbo, en ook minder efficiënt omdat hij niet met vierwielaandrijving beschikbaar was, maar de V6 klinkt wel veel beter! Met 170 pk levert hij bovendien degelijke prestaties. Je vindt ze voor minder dan 10.000 euro, vooral in Duitsland. Snel zijn is echter de boodschap!
5. Opel Speedster 2.2
De Opel Speedster, die gebouwd werd tussen 2001 en 2005, is een sportwagen pur sang. Hij werd ontworpen in samenwerking met Lotus en deelt zijn chassis en filosofie met de Lotus Elise. Er waren twee versies: de atmosferische 2.2 met 147 pk en de 200 pk sterke Turbo, die in 2003 op de markt kwam. De Turbo is een echte krachtpatser, maar ook zeldzamer en duurder in onderhoud. Ga daarom voor de 2.2-liter, die meer dan voldoende prestaties biedt en verkrijgbaar is voor minder dan 25.000 euro! De prijs-rijplezierverhouding is gewoonweg fantastisch!