Onlangs voegde Kia een gloednieuw model toe aan zijn catalogus: de Syros! Deze kleine SUV is bijzonder verleidelijk, maar helaas heeft hij dezelfde tekortkoming als de Škoda Kylaq, zijn grootste concurrent…
De Kia Syros heeft dezelfde robuuste en hoekige uitstraling als de SUV’s EV9 en EV3. Het verschil? Met zijn lengte van slechts 3,99 meter is het nieuwe Zuid-Koreaanse model (veel) kleiner dan zijn grote broers. Toch biedt hij verrassend veel binnenruimte! Ondanks een wielbasis van 2,55 meter beschikt hij over een kofferinhoud van 465 liter. De achterbank is bovendien verschuifbaar, geventileerd en zijn er zelfs verstelbare rugleuningen! Daarnaast blinkt de Kia Syros uit in technologie, met niveau 2 autonoom rijden, 16 rijhulpsystemen en meer dan twintig veiligheidsvoorzieningen.

Klein, maar enorm praktisch en technologisch!
Binnenin vinden we dezelfde dashboardlayout en het brede 30 duim grote driedelige scherm dat we voor het eerst zagen in de EV9. Het gigantische paneel bestaat ook hier uit een digitale instrumentencluster met een diameter van 12,3 duim, een 5,3 duim groot display speciaal voor de airconditioning en een centraal touchscreen dat ook 12,3 duim meet. Op dat laatste scherm draait de nieuwste infotainmentsoftware van Kia en het biedt draadloze connectiviteit met Apple CarPlay en Android Auto.

Benzine en diesel!
De Kia Syros staat op het K1-platform, dat ook wordt gebruikt door de Picanto, Hyundai i10 en de kleine Inster. In tegenstelling tot die laatste en zijn grotere broers wordt de Syros echter enkel aangeboden met verbrandingsmotoren. Hij is verkrijgbaar met een 1.0-liter turbobenzinemotor met 88,3 kW (120 pk) en 172 Nm, en met een 1.5-liter CRDi-dieselmotor met 85 kW (116 pk) en 250 Nm. Beide motoren kunnen gekoppeld worden aan een handgeschakelde of automatische versnellingsbak.

Een onklopbare prijs, maar er is een ‘maar’...
We hebben het beste voor het laatst bewaard: de vanafprijs van de Kia Syros! Die duikt onder de € 10.000… in India. Want helaas is de (zeer) jammer boodschap dat deze bijzonder aantrekkelijke kleine SUV exclusief voor de Indiase markt is bedoeld. We zetten hem dus mee op de lijst van fantastische auto's die helaas niet bij ons verkrijgbaar zijn. Een gemiste kans, want deze auto zou zonder twijfel een succes zijn geweest op het Oude Continent.