Sedert vier jaar bemerken we de huidige Mercedes S-Klasse in de meest chique buurten. Tijd dus om zijn koets wat op te poetsen, want de nieuwe BMW Serie 7 lijkt stilaan toch zijn wil op te dringen. Modeljaar 2009 is nochtans slechts subtiel aangepast. Esthetisch althans, want technisch wordt vooral de soberheid van de motoren aangepakt en verschijnt er een hybride versie, terwijl de gebruikte technologie nog explicieter wordt.
S 400 Hybrid
Mercedes zet de nieuwe variant meteen aan de kop van de CO2-rangschiking van het segment. Zijn V6 van 3,5 liter en 279 pk wordt door een 20 pk en 160 Nm sterke elektro-motor bijgestaan. In totaal staan 299 pk en 385 Nm in voor de aandrijving. De automatische 7 G-Tronic werd specifiek voor deze versie aangepast en het geheel werd met een “stop&go” uitgebreid.
Deze S-Klasse is de eerste auto die in serie met een lithium-ion batterij wordt uitgerust en krijgt een kinetisch energie-recuperatiesysteem mee. Hiermee zou het verbruik tussen 7,9 en 8,1 per 100 km beperkt worden, terwijl de CO2-uitstoot 186 tot 189 gr/km bedraagt.
De motoren
De voor ons onmisbare diesels worden in twee versies aangeboden. In de S350 CDI BleuEFFICIENCY en de vierwielaangedreven S350 CDI 4Matic vinden we een V6 van 3000 cc terug. Voor de S 450 CDI kozen de Duitsers de krachtige V8 van 4 liter en 320 pk. Bij de benzinemotoren start het gamma met de 3,5 liter grote V6 van 272 pk. Daarboven vinden we twee V8. DE S 450 en de S 450 4Matic worden door een 4,7 liter aangedreven, terwijl een 5500 cc de S 500 en de S 500 4Matic bedient. De S 600 vormt de top van het gamma en die krijgt de 517 pk sterke V12 biturbo onder de kap gelepeld. Zij die het wat ruwer willen kunnen nog altijd op AMG beroep doen. Voor de sportievelingen is er de brute S 63 AMG van 6,2 liter en 525 pk terwijl er voor de “echten” een S 65 AMG is met de V12 van 612 pk bereid staat.
Rijhulpen
Traditioneel gezien is de S-Klasse het summum wat technologie betreft. Als het om de veiligheid gaat levert Mercedes raar of zelden half werk. Zo is er de Active Higbeam Assist, die de hoofdlichten controleert en voor een optimale verlichting zorgt, zonder daarbij de tegenliggers te verblinden. De Night View Assist Plus krijgt een infra-roodcamera mee die voetgangers kan herkennen. Met de Lane Keeping Assist herkent de auto via een camera in de bovenzijde van de voorruit de wegafbakening. Als de bestuurder van zijn traject afwijkt verwittigt het systeem met enkele vibraties in het stuur de bestuurder. Snelheidbeperkingsborden langs de weg worden door de Speed Limit Assist herkend en manen de bestuurder aan om de beperkingen te respecteren. Vermoeide bestuurders worden door het Attention
Assist in het oog gehouden, zodat die niet in slaap valt.
Brake Assist Plus en Distronic Plus proximity cruise control zorgen er dan weer voor dat de auto automatisch afstand houdt van zijn voorganger. Het Pre-Safe kan een niet te vermijden ongeval herkennen en stuurt maximale kracht naar de remmen.
Maar ook het dynamisch gedrag werd verbeterd. De Direct-Steer stuurinrichting zorgt dankzij een variabele ontdubbeling voor een beter levendigheid. Voor de ophanging werd de actieve sturing herzien en krijgt bovendien een stabilisatie bij laterale wind mee (serie op de S600, optie op de anderen). Als laatste geven we nog mee dat de vier wielen ongelijk afgeremd worden bij sterk afremmen in de bocht.
Niet vervelen…
De S-Klasse krijgt een harde schijf van 7,2 Gbyte mee, waaraan een performant zoeksysteem wordt gekoppeld. Hiermee kan zowel een USB-stick als een iPod afgelezen worden. Nog een nieuwigheid is het multimediascherm. Met het Splitview kan de bestuurder de GPS volgen, terwijl tegelijkertijd de passagier van een DVD kan genieten. Verder worden er nog drie nieuwe interieurtinten voorgesteld, terwijl het hout in 5 verschillende tinten kan afgewerkt worden.