Je bent op zoek naar een sportieve E-klasse, maar wel eentje die binnen de perken blijft? Dat is precies de bestaansreden van dit ‘AMG E43’-model. Binnenkort stelt Mercedes ons de AMG E63 voor met een V8 met meer dan 600 pk, maar eerst is er dit model met een 3 liter biturbo-V6 met 401 pk. En ja, kenners weten dat de motor daarmee inboet aan vermogen. Maar de koppel van 520 Nm aan 2.500 omw/min garandeert dat je in 0 tot 100 kilometer per uur spurt in 4,6 seconden.

4MATIC

Hij wordt standaard geleverd met integrale transmissie, en toch verliest deze E-Klasse niks aan sportief rijplezier. Mercedes laat namelijk weten dat het vermogen verdeeld is en 69% van de koppel naar de achterste as geleid wordt. De automatische 9-bak behoort uiteraard bij de standaaruitrusting.

Luchtvering

Standaard geleverd met adaptieve luchtvering biedt de E43 AMG drie dempingsmodi: ‘comfort’, ‘sport’ en ‘sport+’. Naar het voorbeeld van alle moderne GT-wagens beschikt hij ook over verschillende rijmodi om de respons van de motor te regelen, de transmissie, de ophanging en de assist: ‘eco’, ‘comfort’, ‘sport’, ‘sport+’ en ‘individual’. Je kan deze wagen met andere woorden volledig naar jouw hand zetten.

Subtiele evolutie

Het goede nieuws is verder nog dat deze Mercedes geen vragen oproept bij je buren. Want de uiterlijke aanpassingen zijn bijzonder discreet: de bumpers lijken misschien een tikkeltje agressiever, er zijn de vier zwart getinte uitlaatpijpen en uiteindelijk ook nog de velgen van 19inch.