Jean-Francois Christiaens

13 OKT 2020

Mercedes EQC 4x4²: elektrische avonturen

Mercedes’ elektrische SUV EQC gaat de G-Klasse achterna met deze verrassende 4x4²-versie. Daarmee wil Mercedes bewijzen dat elektrische auto’s verder geraken dan de stadsboulevards.

20201013105732eqc4x4.jpg

Na de offroader G-Klasse en de break E-Klasse All-Terrain heeft nu ook de elektrische SUV EQC van Mercedes recht op een 4x4²-versie. Met dit concept wil Mercedes bewijzen dat elektrische aandrijving ook een plaats heeft buiten de geasfalteerde wegen van de stad.

20201013105700eqc4x4.jpg

Om sereen op avontuur te kunnen trekken ziet deze versie zijn bodemvrijheid met 15 centimeter toenemen tot bijna 30 centimeter (29,3 centimeter). Op die manier kan deze EQC ‘in het kwadraat’ water van tot 40 centimeter diep doorwaden.

2020101310565820c0531039.jpg

Om die grote bodemvrijheid te bereiken staat de EQC 4x4² niet enkel op dikke 20-duimse banden (285/50 R20), maar ook op portaalassen, zoals de Unimog. Voor de rest is de offroadversie van de EQC wel identiek aan elke andere EQC 400 4Matic.

20201013105659eqc4x4.jpg

Toch kondigt Mercedes een nieuwe technologie aan in deze conceptcar in de vorm van luidsprekers die zijn geïntegreerd in de koplampen om voetgangers te waarschuwen. Daarmee heeft hij de eerste luidsprekerkoplampen op de markt.

20201013105733eqc4x4.jpg

Op dit moment is de elektrische avonturier officieel een conceptcar. Maar vergeet niet dat de indrukwekkende G 4x4² als gevolg van het grote enthousiasme voor het prototype uiteindelijk ook in productie is gegaan van 2015 tot 2017…

20201013105807eqc4x4.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie