Het is algemeen bekend dat Tesla de referentie blijft binnen het segment van de elektrische wagens, vooral dankzij de efficiëntie van zijn modellen, die over het algemeen een groter rijbereik halen uit dezelfde batterijgrootte. En dat is een doorn in het oog van de concurrentie, waaronder Mercedes, dat zich niet wil laten afschilderen als een amauteur.

En wat kan er op dat vlak meer winst opleveren dan een Formule 1-team dat voortdurend wordt geconfronteerd met talloze technische uitdagingen? De huidige racewagens zijn misschien niet elektrisch, maar de ontwikkelingsmogelijkheden en de kennis die wordt opgedaan in de racerij worden steeds waardevoller voor constructeurs. In dit kader wil Mercedes-Benz deze technologie overbrengen van de F1 om zijn toekomstige elektrische modellen te verbeteren. Een keuze waar Markus Schäfer, ontwikkelingshoofd van het merk met de ster, volledig achter staat: "De Formule 1 geeft ons een competitief voordeel dat de anderen niet hebben. Tesla heeft het niet, en ook de andere merken hebben het niet", vertelt hij aan persagentschap Reuters.

Geen EQXX zonder de F1

Eind 2021 stelde Mercedes de conceptcar EQXX voor, een wagen die zich onderscheidt met een indrukwekkende efficiëntie en een actieradius van 1.200 km dankzij een verbruik van amper 8,3 kWh/100 km, tegenover 16 kWh voor een Tesla Model 3!

Deze spectaculaire efficiëntie heeft het model te danken aan de Formule 1, want de EQXX werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met het F1-team van Mercedes, waarbij met name de expertise op vlak van aerodynamica en recuperatie van remenergie werd gebruikt. Als bewijs dat deze samenwerking vlekkeloos verliep, duurde het amper 18 maanden om de conceptcar te ontwikkelen, aangezien de F1-ingenieurs het gewoon zijn om met zeer korte ontwikkelingsdeadlines te werken. Diezelfde mensen werken nu aan de ontwikkeling van een nieuw elektrisch platform, dat vanaf volgend jaar te vinden zal zijn onder nieuwe modellen van Mercedes.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: